יום שני, 17 ביולי 2017

רציונאל חינוכי לשכבות ז-יב

רציונאל חינוכי
שכבת ז' –  מעבר לפנימייה, חיים בקבוצה, נורמות התנהגותיות
הרציונאל החינוכי :
התכנית לכיתה ז' שמה דגש על "עזיבת הבית" ומעבר החניך לפנימייה .
המפגש עם חברים חדשים ויצירת תא חברתי חדש. מעבר זה דורש טיפוח
הכשרות החברתית שלו כפרט ושל השכבה כקבוצה.
חיזוק זהותו התרבותית והאישית יבואו לידי ביטוי בפעילויות הקשורות בשנת בר המצווה ולמסורות שלהן הוא נחשף בבית ובכפר.

דגשים לשנה זו:
הקניית נורמות התנהגותיות אחידות לחברי הקבוצה,  ארגון השכבה כקבוצה חברתית
תהליך ההתבגרות,  תכנית בר/בת מצווה,  אני ומשפחתי,  מורשת תרבות ישראל

שכבת ח' – זהות אישית, אני והקבוצה
הרציונאל החינוכי :
בבניית התוכנית החינוכית לשכבה זו עלינו לראות את הקבוצה כמורכבת מ-2 קבוצות התייחסות – חניכי ח' שזוהי שנתם השנייה בכפר וחניכי ח' שהינם חדשים בכפר.
היעד המרכזי בחודשים הראשונים הוא לפיכך לפעול כדי לאחד את החניכים לכדי קבוצה מלוכדת ומגובשת, וזאת למרות ההבדלים בינהם.
הדגש השני לגבי קבוצה זו השנה יהיה בנושא קבלת השונה וכבוד לזולת.
על פי רוב, זוהי קבוצת הגיל שבה יש הכי הרבה דינמיקה קבוצתית שלילית שבאה לידי ביטוי באלימות פיזית ומילולית, הצקות, חרם ולחץ חברתי.
עלינו לפעול כדי למזער את התופעות הללו ולהעניק לחניכים סביבה תומכת לגדול בה.
(הפנימייה כארגון וכחברת חניכים,  טיפוח אקלים פנימייה מצמצם אלימות)
סדנת חינוך מיני

שכבת ט' –העצמה, אחריות ומנהיגות, קבלת השונה

הרציונאל החינוכי :
שכבה ט' כבר סיימה את תהליך ההסתגלות לכפר והצפי הוא שגם החניכים החדשים יבצעו את תהליך הקליטה וההיכרות במהירות .
בשכבת גיל זו ניתן כבר לעסוק בתחומים מתקדמים יותר, כגון – מנהיגות, דינמיקה קבוצתית בריאה (קונפורמיות, ציות, אחריות קבוצתית)

התכנית לשכבת ט' מתרכזת בהבנת מקומו של המתבגר בקהילה ובחברה ופיתוח מנהיגות. הדגש מושם
על טיפוח השותפות המבוססת על אחריות הדדית ועל מערכת זכויות וחובות במעגלי הפנימייה והקהילה.
מסגרת הפנימייה עשויה לאפשר התנסות הלכה למעשה בתהליכי ניהול עצמי על
בסיס עקרונות דמוקרטיים, כגון: יצירת פורומים להבעת דעות, לקבלת החלטות,
ולקביעת משימות משותפות תוך שימוש במשא ומתן הוגן המוביל להחלטות מורכבות,
הלוקחות בחשבון צרכים ודעות שונים.
חשוב לטפח את המנהיגות הצעירה ולהקנות לחניכים אמות מידה ערכיות בבחירת נציגיהם.
בשנה זו עומדים החניכים בפני בחירת המשך מסלול לימודיהם ועל כן חשוב לטפל בתהליך קבלת ההחלטות
פעילות חוויה –   ימי הולדת –      התנדבות -         פרס הנוער – לוחות וטיפוח –
פרוייקט גינון –
פרוייקטים מיוחדים – העצמת בנות, טיול יומיים,
שכבת י' – אחריות חברתית ומנהיגות קבוצתית
הרציונאל החינוכי :
בקבוצת גיל זו אנו מתחילים להתייחס לבני הנוער כבוגרים, מדברים איתם "בגובה העניים" ומעלים את הדרישות מהם.
אנו לא מסתפקים עוד בהתנהגות סבירה אלא דורשים אחריות חברתית וכן הובלה ומנהיגות.
בסוף כיתה י' מוענקת לחניך תעודת זהות, כאן ההזדמנות להדגיש את מחויבות האזרחים למדינת ישראל.
חיזוק תחושת השייכות בחברה הישראלית חשוב במיוחד על רקע היותה חברה קולטת עליה, חברה צעירה יחסית הנאבקת על עיצוב דמותה התרבותית והלאומית.
בשנה זו מקבל החניך מידע על תהליך הגיוס, מידע על מסלולי השרות לבנים ובנות. וחיזוק העמדה כי השרות בצה"ל הינו זכות וחובה אזרחית) .
פרוייקט הרצוג בימי ד
סדנת חינוך מיני
שכבת י"א – הכנה לחיים, מוטיבציה לגיוס, זוגיות

הרציונאל החינוכי :
בשכבה זו אנו שמים דגש על הכנתו של החניך לשירות בצבא, הגברת המוטיבציה והיכרות עם המנגנון הצבאי, וזאת מתוך תפיסה כי שירות צבאי מוצלח תורם רבות לשייכות ולהצלחה בחברה הישראלית.

שכבת י"ב – הכנה לגיוס, הכנה לחיים, פרידה מהכפר וחזרה לבית
הרציונאל החינוכי :
החניכים עומדים בפני שנה חשובה וקשה. בשנה זו הם נמצאים תחת לחץ קשה : עומס של בחינות בגרות, גיוס צפוי לצה"ל וגורם משמעותי מאוד שהוא עזיבת הכפר שלרבים מהם הוא בית. דבר זה מוביל לחששות מפני העתיד, עצב בשל הפרידה מחברים, מצוות קרוב וממסגרת מוכרת.
חלק מן החניכים יצטרכו להתמודד בעצמם עם הקשיים, לכן שנה זו תהיה מוקדשת להכנה לגיוס, פרידה והכנה לקראת העתיד.
כחלק מתהליך העצמה של השכבה, חינוך הפרט לאחריות ורצון לקדם את יכולת הניהול העצמי של החניכים, בכוונתנו להמשיך בתהליך שמטרתו להכין את החניך לחיים שבחוץ
תהליך זה יבוא השנה לידי ביטוי בכמה אופנים :עבודה מחוץ לכפר, אישור יציאה – כרטיס אישור יציאה, הכנה לצה"ל – ברמה האישית והקבוצתית,  תוכנית פרידה, פעילות עם עו"ס
אנו מאמינים כי בסוף השנה "נשחרר מהקן"  חניכים בוגרים אשר מצוידים בכלים הטובים ביותר להצליח בצבא, בלימודים האקדמאיים, בעבודה, בזוגיות ובחיים בכלל.
גיוס לצה"ל – מתן מידע בכל התחומים. מפגש עם מש"קית ת"ש בנושא זכויות.
דגשים :
תהליך הפרידה – הבנה כי מדובר בתהליך שצריך להימשך מספר חודשים.

הכנה לחיים ולעבודה – לא בכל הבתים יש מי שינחה אותם אחרי הצבא +חלקם של החניכים יזכה למעמד של חייל בודד ויגור למעשה מחוץ לבית גם בזמן הצבא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה