יום רביעי, 15 באוגוסט 2018

דילמות מוסריות של נוער

דילמות מוסריות של נוער
תוצאה מצופה: המשתתפים יבחנו את עמדתם בעניין אחריותו של הפרט הצופה בתכנונו או בביצועו של מעשה פסול.
מסרים: תגובה פאסיבית (התעלמות, שתיקה) על התנהגות שלילית נותנת לגיטימציה ומחזקת אותו.
בכל מצב של אלימות יש להפעיל שיקולי דעת בבחירת התגובה האפקטיבית שתמנע את החרפת המצב ואת הישנותו.
שיטה: ניהול דיון באמצעות דילמה.
הכנה: על המנחה לבחור באחת מהדילמות שלהלן ולהתאימה לקבוצתו.

הדילמה של מעיין
המנחה יקרא את החלק הראשון של הכתבה שלהלן וימשיך בקריאת הדילמה של מעיין.
לא מצחיק בכלל -
"מלכודת לא חינוכית בתיכון בחיפה! תלמידים חיבלו בכיסא, המורה נפלה ונפצעה מאז המקרה, ב-25 באוקטובר, לא שבה המורה לאיתנה. למרות חקירת המשטרה, טרם נעצר תלמיד או תלמידים החשודים במעשה מאת: יונתן הללי ואמיר גילת

"אחד מתלמידי, או כמה מהם, חיבלו בכיסא שעליו ישבתי. הכיסא התפרק וקרס, ואני נפלתי ממנו ונפגעתי, לעיני 35 תלמידים" - כך טוענת מורה מחיפה, בתלונה שהגישה למשטרה.

המקרה אירע ב25- באוקטובר, סמוך ל10- בבוקר, בכיתה ט' באחד מבתי הספר בעיר. לאחר שנפגעה, הורתה המורה לאחת התלמידות לגשת לחדר המורים להביא קרח וכן דרשה להזעיק את מנהלת בית הספר. המנהלת הגיעה למקום, קראה לאחד התלמידים, החשוד במעשה והוציאה אותו מהכיתה.

אחר כך, כשהיא נאנקת מכאבים, התפנתה המורה בכוחות עצמה לטיפול רפואי. היא טופלה, נחבשה והצטוותה לנוח מנוחה מוחלטת במשך שלושה שבועות. רק בשבוע הבא היא אמורה לחזור לבית הספר.

תלונתה הנחקרת על ידי מחלק הנוער, טוענת המורה, כי היא נחבלה קשות בגבה, בראשה ובידה ונזקקה לטיפול רפואי, מאז האירוע עדיין לא שבה לאיתנה, והיא נעדרת מהלימודים.
מתוך: "מעריב" 10.11.94
המנחה יקרא את החלק הראשון של הכתבה שלהלן וימשיך בקריאת הדילמה של מעיין.

מעיין היא תלמידה בכיתה הנ"ל. היא ראתה את כל שלבי ההתארגנות לקראת החבלה בכיסא המורה. היא יודעת מי יזם ומי הוביל את המבצע. היא קיוותה כי כל האירוע יסתיים במעידה קלה של המורה ובצחוק גדול בכיתה.
היא שמעה כי מצבה של המורה קשה. היא מתלבטת.
הצבעה – איך אתם הייתם נוהגים ?
תתקיים הצבעה והכיתה תתחלק לצוותים בני 5-4 משתתפים בעלי עמדה זהה.
כל קבוצה צריכה להחליט על נימוק אחד שהוא המכריע לדעתם

איסוף הנימוקים
הנימוק המכריע של כל קבוצה יירשם על הלוח.

דיון:
1. מהם הערכים המתנגשים בדילמה?
2. כלפי מי יש לנער/ה מחויבות? אם יש לה כמה מחויבויות - איזו מהן קודמת, לדעתכם?
3. אם המורה הייתה אהודה או שנואה על מעיין, האם עובדה זו הייתה צריכה להשפיע על הכרעתה?
4. אם היוזמים והמתכננים היו חבריה הטובים של מעיין, האם עובדה זו צריכה להשפיע על הכרעתה?
5. מהי הלשנה בעיניכם? מהם גבולותיה? מתי חובה לדווח?
6. מה היה קורה אילו כולם היו מתעלמים מאירועים מסוג זה ולא מדווחים עליהם?
7. מה עלול להיות ההפסד במקרה של דיווח, או של שתיקה?
8. מה עשוי להיות הרווח במקרה של דיווח, או של שתיקה?
9. מהי אחריותם של שאר תלמידי הכיתה במקרה זה?
10. במה צריכה אחריות זו להתבטא? תנו דוגמאות.

הדילמה של שרון
שרון וידידתה הטובה ביותר, סמדר, נכנסו לחנות בקניון, לערוך קניות. תוך כדי הסתכלות בסחורות שונות ראתה סמדר חולצה שמצאה חן בעיניה ואמרה לשרון שהיא הולכת למדוד אותה. בשעה שנכנסה סמדר לתא ההלבשה, המשיכה שרון להסתובב בחנות.
אחרי זמן קצר יצאה סמדר מתא ההלבשה לבושה במעילה. היא רמזה לשרון בעיניה והפנתה מבטה אל החולצה שמתחת מעילה ובלי לומר מילה יצאה מהחנות. אחרי כמה רגעים נגשו אל שרון קצין הביטחון של החנות, אחת המוכרות ומנהל החנות.
"זו היא, היא אחת מהבנות, תבדוק את התיק שלה", אמרה המוכרת. קצין הביטחון הצביע על שלט מעל דלת היציאה האומר שהחנות שומרת לעצמה את הזכות לבדוק בתיקים ובחבילות. שרון מסרה לו את התיק לבדיקה.
"אין כאן חולצה", אמר הקצין למנהל. "אז השנייה לקחה את זה", אמרה המוכרת, "זה ברור כשמש, הן עשו את זה ביחד".
קצין הביטחון שאל את המנהל אם הוא רוצה להמשיך בחקירת המקרה.
"בהחלט", הוא ענה. "הסחיבות מהוות את ההוצאה הראשית בחנות כמו שלנו. איני יכול לתת לגנבים להתחמק".
קצין הביטחון פנה אל שרון : "מה שמה של הצעירה שהייתה איתך?" שרון הסתכלה בו ושתקה.
"אם לא תגלי לנו, יאשימו אותך בסיוע לפשע", אמר קצין הביטחון.
שרון התלבטה מה לעשות.
האם על שרון לגלות את שם חברתה לקצין הביטחון ?
אפשר להשתמש באותו מתווה פעילות כמו בדילמה הראשונה.
הדילמה של עמיר

עמיר לומד בית ספר תיכון במרכז הארץ. באחד הימים, בעומדו בתור לקופת הקולנוע, שמע את עודד ודפנה, חבריו לכיתה, מתכננים להתגנב באישון לילה לבית הספר ולרסס כתובות גרפיטי בעלות אופי אישי ופוגע. הכתובות מכוונות כלפי הנהלת בית הספר ובמיוחד כלפי מר דגן, סגן המנהל הממונה על המשמעות בבית הספר. מר דגן הוא מורה אהוד בכיתתו של עמיר.
לאחרונה נעשו מאמצים לשיפור האווירה בבית הספר.
כל ניסיונותיו של עמיר לשכנע את חבריו לבטל את תוכניתם נכשלו.
האם על עמיר לדווח על התוכנית או לא?  הבא שני נימוקים לחיזוק עמדתך.

אפשר להשתמש באותו מתווה פעילות כמו בדילמה הראשונה.

שאלות לדיון:
1. מהי הדילמה של עמיר - אילו ערכים מתנגשים בדילמה זו?
2. כלפי מי יש לעמיר מחויבות (כחבר, כתלמיד בבית הספר, כאזרח וכו')? אם יש לו כמה מחויבויות - איזו מהן קודמת, לדעתכם? נמקו!
3. האם העובדה שעודד ודפנה מועמדים לסילוק מבית הספר, צריכה להשפיע על שיקול דעתו של עמיר? נמקו!
4. האם העובדה שהמורה אהוד על עמיר צריכה להשפיע על שיקול דעתו? נמקו!
5. אילו דפנה ועודד היו חבריו הקרובים של עמיר, האם הייתה לכך השפעה על עמדתכם? נמקו!
6. אילו היה מדובר בתכנון לפגוע בציוד בבית הספר או לפגוע בתלמידים, האם הייתה לכך השפעה? על דעתכם? נמקו!
7. האם העובדה שנעשים מאמצים לשיפור האווירה בבית הספר צריכה להשפיע על שיקול הדעת? נמקו!
8. מהי הלשנה בעיניכם? מהם גבולותיה? מתי חובה לדווח?
9. מה היה קורה אילו כולם היו מתעלמים מאירועים מסוג זה ולא מדווחים עליהם?
10. מה עשוי להיות הרווח במקרה של דיווח, או של שתיקה?
11. מה עלול להיות ההפסד במקרה של דיווח, או של שתיקה?
12. האם שמעתם במהלך הדיון נימוקים שלא חשבתם עליהם? תנו דוגמאות.
תרשים זרימה- דילמה-




א

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה