תכנון מטרות החיים
מדריך : משך הפעילות : 30 דקות.
הפעילות מיועדת לשכבות בוגרות כחלק מסדרת פעילויות של הכנה לחיים.
מטרת לימודית –
החניך ירכוש כלים שיאפשרו לו לנתח את התקדמות חייו עד כה ולתכנן את חייו בעתיד.
החניך יעשה שימוש בכלים אלו כדי לתכנן את העתיד הקרוב (השנה הקרובה)
החניך יעשה שימוש בכלים אלו כדי לתכנן את העתיד הקרוב (השנה הקרובה)
מטרה חינוכית –
חינוך לאינטרספקציה (התבוננות פנימה) ביקורת עצמית וקבלת החלטות מושכלת.
מבנה הפעילות:
יצירת מוכנות מוקדמת–
ביום שלפני הפעילות יתלה המדריך על לוחות המודעות של הקבוצה
סיפור ובו מתואר על דייג שדג זהב מציע להגשים לו משאלה אחת בלבד.
הדייג צריך לזרוק מטבע זהב לנהר ולהביע את משאלתו.
החניכים מתבקשים להגיע לפעילות עם תשובה לשאלה – "מה ביקש הדייג, מהי המשאלה המושלמת ?"
פתיחת הפעילות –
שאלת המדריך : מה ביקש הדייג ?
כל אחד שעונה מקבל מטבע שוקולד ומביע את המשאלה המושלמת לדעתו.
מי שעונה את התשובה הנכונה ("אני רוצה להיות תמיד מאושר") מקבל את כל שק המטבעות.
אריסטו – חי לפני 2500 שנה וטען כי תכלית החיים היא אושר.
אושר מושג על ידי הגשמת הצרכים.
אילו צרכים ?
יעד ביניים : החניך יפרט את 5 סוגי הצרכים על פי מסלאו.
נדבר על סולם הצרכים של מסלאו ומשמעותו. נדון באופן שבו הצרכים השונים מתבטאים בחיי החניך.
זוהי לא הרצאה ! - יש לעשות שימוש במתודה כדי להגיע ביחד עם החניכים לטבלה זו.
אפשר לחלק לתתי קבוצות ושכל קבוצה תכין רשימה של דברים שלדעתם הכי חשוב להשיג כדי להיות מאושר.
אפשר במתודות דיון של קרוסלה, או שעון פגישות.
למה חשוב להכיר את סולם הצרכים ?
הסקנו קודם שאנו חותרים להשגת אושר באמצעות מילוי צרכים.
ידיעת הצרכים מסייעת בתהליך קבלת ההחלטות שלנו
ידיעת הצרכים מסייעת בתהליך קבלת ההחלטות שלנו
סיכום ווידוא קליטה
לאחר וידוא הקליטה תינתן שאלת מחשבה לחניכים:
מטרתך בחיים היא השגת אושר מקסימלי. כיצד את מתכננת לעשות זאת ?
מה מונע ממך כרגע להיות מאושרת, כיצד את מתכננת להתגבר על מכשול זה ?
נספחים:
הסבר על סולם הצרכים של מסלאו:
המטרה הסופית של כל אדם היא להיות כמה שיותר מאושר.
לשם כך הוא פועל למילוי צרכיו ע"פ הסדר.
באופן עקרוני רוב האנשים חייבים למלא צורך מסוים כדי שיוכלו להתקדם בסולם הצרכים לצורך הבא.
1. צרכים פיזיים
לדוגמא: אוכל , מים, בגדים
2. שאני ארגיש בטוח
לדוגמא: ביטחון כלכלי, שלא יתקפו אותי ברחוב, בית משלי
3. שאנשים יאהבו אותי
לדוגמא : שיהיה לי חברים טובים, להתחתן
4. שאנשים יעריכו אותי
לדוגמא : לקנות מכונית ספורט מרשימה או ג'יפ
5. הגשמה עצמית
לדוגמא : לטייל לבד בהודו
כשאנו מקבלים החלטות חשוב לזכור מהי המטרה המרכזית שלנו – להיות מאושרים.
כסף זה לא מטרה
מכונית חדשה זה לא מטרה
להיות בתפקיד שמכבדים אותך כולם זה לא מטרה
בגדים יפים ויקרים זה לא מטרה
כל אלו הם צרכים והם טובים רק אם הם עושים אותך יותר מאושר לאורך זמן
נספח העשרה - מטרת החיים על פי הוגים : (לתלייה על לוח המודעות לאחר הפעילות)
דמיונו של האדם לאלוהים מתבטא בשאיפתו וביכולתו של האדם להיות יוצר. האדם הראשון שנברא בצלם אלוהים נתברך בתנופה גדולה לפעילות יוצרת ובכוחות כבירים לשם הגשמת מגמה זו, והכוח הבולט ביותר הוא השכל האנושי המסוגל לעמוד מול העולם החיצוני ולחקור את פעולתו המסובכת.
הרב סולובייצ'יק, איש האמונה עמ' 14
מה שחסר לי הוא בעצם לברר לעצמי מה עלי לעשות, ולא מה עלי להכיר (לדעת). החשוב הוא למצוא אמת שתהיה אמת עבורי, למצוא את האידיאה (הרעיון, האידיאל) אשר למענה ארצה לחיות ולמות. מה יועיל לי לשם כך, אם אמצא אמת הנקראת אמת אובייקטיבית, אם אשנן את כל שיטות הפילוסופיה? מה שחסר לי הוא לחיות חיים אנושיים שלמים, לבסס את פיתוח רעיונותיי על משהו הקשור בשורשים העמוקים ביותר של קיומי, של הווייתי הפרטית.
סרן קירקגור
החיים אינם ניתנים להיכלל בשום קטגוריה משפטית וערכית, ואי אפשר "להעריך" אותם הערכה רציונלית. אם יתחיל מישהו לתהות על קנקנה של ההנחה הסתמית שיש לאדם זכות לחיות, ושאין אדם רשאי ליטול ממנו את חייו, ואם יגיד לי: "אמנם כן, אבל בתנאים ובנסיבות שבהם ניטל מן החיים ערכם והם הפכו לסבל, בטל האיסור" – מיד אציג לו את השאלה: "מדוע אסור ליטול את חייך, הנראים לי חסרי-ערך?".
ישעיהו ליבוביץ'
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה