משחקי שינון שמות וכיף
☺כדורים באוויר – הקבוצה עומדת במעגל. כדור נמסר מאחד לשני כאשר צריך להקפיד למסור את הכדור למישהו שעדיין לא קיבל אותו. בזמן מסירת הכדור אומרים את שמו של האדם שאנו מוסרים לו.
בהדרגה מעלים את מהירות המסירה.
כאשר הקבוצה כבר שולטת בקצב המסירה המהיר בנוסף לכדור הראשון שממשיך לעבור מאחד לשני מוסיפים כדור נוסף. הפעם צריך להגיד את עיר המגורים/ תחביבים/ מילה אהובה וכו'...
☺מעריצים
מטרת המשחק: להיות מלך הקבוצה.
מהלך: הנחה את החניכים להסתובב בחדר ולשחק אחד עם השני "אבן נייר ומספריים" או "זוג או פרט".
חניך שהפסיד הופך להיות מעריץ של המנצח והמימוש של הערצה זו מתבטא בהליכה אחריו ועשיית מורל ("יוסי המלך...יאללה יוסי..."). כשהחניך עם עדת המעריצים מפסיד הוא וכל מעריציו הופכים למעריצי המנצח. לבסוף נפגש הזוג האחרון וזה שמנצח הופך למלך הקבוצה וכל הקבוצה עושה לו מורל.
☺סדין
חצי קבוצה יושבת בצד אחד של המועדון וחצי קבוצה בצד השני.
2 שופטים עומדים באמצע החדר על כיסא ומחזיקים סדין כך שהוא יחצוץ בין הקבוצות.
כל קבוצה שולחת נציג שיעמוד מול הסדין.
השופטים שומטים את הסדין.
מי שצועק קודם את שמו של השני מנצח . המפסיד עובר לקבוצה המנצחת
שם ותנועה -
כל אחד אומר את שמו בצורה מסויימת עם תנועה מסויימת
מיד אחריו כל הקבוצה חוזרת על מה שהוא עשה
מרוץ שליחים ושמות
מחלקים את הקבוצה לשני טורים. על הקיר תלויים שני ניירות עיתון. כל אחד בתורו צריך לרוץ ולכתוב את שמו של זה שמאחוריו על הנייר, ולחזור לסוף הטור. הקבוצה שמסיימת לכתוב את השמות ראשונה, מנצחת.
מטאטא
במרכז החדר מישהו מחזיק מטאטא. הוא אומר שם של חניך אחר, שצריך לרוץ ולתפוס את המטאטא לפני שהוא נופל.
הנייר המעופף – לאחר שהקבוצה עשתה סבב שמות מקיימים משחק זה כדי לראות עד כמה החניכים זוכרים את השמות. משתתף מחזיק דף נייר ועומד במרכז המעגל. הוא קורא בשם של מישהו מהמעגל ועוזב את הדף.
האדם שקראו בשמו מרים את ידו הימנית ומי שעומד מימינו צריך לרוץ ולתפוס את הדף.
אם הוא לא הצליח הוא נקנס בנקודה. בכל מקרה – הוא מרים את הדף וממשיך את המשחק.
גרסה דומה – עם מטאטא או מגב.
שמות
מטרת המשחק: להספיק לתפוס את הכדור.
מהלך המשחק: הסבר למשתתפים כי עליהם להתמסר ביניהם עם הכדור. החניך הראשון זורק את הכדור ואומר את שמו של אחד המשתתפים, המשתתף שאת שמו אמרו צריך לתפוס את הכדור. משתתף שלא הצליח לתפוס את הכדור 3 פעמים מקבל שם חדש מן הקבוצה.
אני אמבה (אפשר גם עמבה...)
מטרת המשחק: להתקדם בסולם האבולוציוני (אמבה, זוחל, עוף, יונק, אדם, מחנך)
מהלך: החניכים מסתובבים בחדר ומכריזים על מיקומם באבולוציה ("אמבה,אמבה,אמבה...") .
כאשר הם נתקלים במישהו שהוא כמוהם הם משחקים זוג או פרט. מי שניצח עולה בסולם האבולוציה, מי שהפסיד יורד שלב.
משחקי היכרות וכיף:
אמת ושקר
כל אחד בתורו מספר שני סיפורים שקרו לו (עדיף כמה שיותר מצחיקים ומזעזעים) אחד אמיתי ואחד שקרי. על חברי הקבוצה לנחש איזה מהסיפורים הוא אמת ואיזה השקר. מומלץ לבקש מכל אחד לכתוב את זה קודם לעצמו. בקבוצה גדולה – רצוי לבחור רק כמה מתנדבים הרוצים להשתתף (שלא יהיה ארוך ומיגע)
☺"איזה קטע גם אני"-
חניך עומד במרכז המעגל ומתחיל לספר על עצמו לדוגמה: "יש לי חיית מחמד".
כל חניך ששומע פרט דומה לשלו צריך להגיד "איזה קטע גם אני..." לרוץ מחוץ למעגל עד שהוא חוזר בחזרה למקום שלו.
האחרון שמגיע נכנס למרכז המעגל.
בסיבוב האחרון המדריך נכנס ואומר - "אני נמצא עכשיו בפנימייה".
זה מצחיק כי כולם אמורים להגיד "איזה קטע גם אני" ולרוץ...
☺הרוח נושבת – הקבוצה עומדת במעגל במרכז החדר. חניך אחד עומד במרכז ומכריז על הנושא.
לדוגמא "הרוח נושבת על בני מזל סרטן". כל בני מזל סרטן צריכים "לעוף מהרוח" לפינת החדר ולחזור מהר למקום הראשון שפנוי במעגל. האחרון שמגיע נכנס למרכז המעגל.
☺אטומים / סלט פירות – כל הקבוצה עומדת במרכז החדר. המדריך מכריז על המכנה המשותף שעל פיו החניכים יסתדרו בקבוצות , לדוגמא - "חיבור אטומי על פי צבע אהוב". מי שנשאר ללא אטומים נוספים מכריז על החיבור האטומי הבא.
☺רצף – 2 קבוצות. מתחרים מי יסתדר בשורה קודם כאשר המנחה מגדיר את הנושא. לדוגמא – להסתדר לפי א-ב של שמות המשפחה, להסתדר לפי הגובה, להסתדר לפי צבע העיניים..
☺מגדלים באוויר
המשתפים יושבים על כסאות במעגל צפוף המדריך/ה יאמר משפטים הכוללים עובדות. מי שעבורו התשובה חיובית זז כסא אחד ימינה, ויושב על הכסא או על ברכי מי שלימינו, מי שהתשובה עבורו שלילית נשאר במקומו. במשך המשחק נוצרים "מגדלים באוויר"
רעיונות למשפטים: (כמובן שניתן ורצוי להוסיף רעיונות משלכם)
*אני הבכור/ה במשפחה
*אני בעל עיניים חומות
*יש לי בעל חיים בבית
*אני אוהב שוקולד
*אני מרכיב משקפיים
*אני אוהב ללמוד חשבון
*אני אוהב ספגטי
*אני בן יחיד
*אני דובר שפה נוספת חוץ מעברית ואנגלית
*אני יודע לנגן על כלי נגינה
☺הישרדות
המדריך מכריז על קבוצות חלוקה
לדוגמא : ראש לראש ברביעיות - כל ארבעה אנשים מתקבצים ביחד ומצמידים ראשים
אף לאף בשלשות, אוזן לאוזן בזוגות...
מי שאין לו קבוצה מודח מהמשחק
☺נשמות תאומות
כל אחד מחברי הקבוצה רושם שאלה שבעיניו חשובה בשביל להכיר מישהו.
לדוגמא - צמחוני או אוכל בשר, אוהב קיץ או חורף, מעדיף בריכה או ים....
אוספים את כל הפתקים.
חניך אחד עומדים עם הפתקים כשגבו לקבוצה.
כל שאחר החניכים עומדים. החניך מקריא שאלה ועונה עליה.
מי שלא מסכים איתו יושב.
"מעדיף בריכה או ים ? אני מעדיף ים" כל מי שלא מעדיף ים יושב.
האחרון בקבוצה שנשאר לעמוד הוא הנשמה התאומה של החניך
מסודרים
מתחלקים לשתי קבוצות (או יותר) ועומדים בטור. על כל טור להסתדר כמה שיותר מהר על פי ההנחיות של המדריך. למשל: להסתדר לפי גובה, מידת נעליים, גודל כף יד, אורך שער, תאריך לידה וכד'
תפוס ת'חפץ
עומדים / יושבים במעגל ושמים במרכז חפץ כל שהוא. המדריך אומר כל מי ש... (לדוגמא: אוהב חצילים / שונא לקום / אוהב את הים) וכל חניך שמתאים למשפט רץ למרכז החדר ומנסה לתפוס את החפץ. מי שמצליח לתפוס מכריז את המשפט הבא. (ניתן לבקש מדי פעם מהמנצח להרחיב בנושא, לספר קצת יותר, למשל: מה אתה הכי אוהב בים?)
ספירה ספונטנית עד עשר –
מטרת הקבוצה היא לספור כמה שיותר מהר מאחד עד עשר
כל אחד בתורו מכריז על המספר הבא. אם שניים דיברו בו זמנית מתחילים מהתחלה.
אסור לתאם מראש את הספירה ואסור שהספירה תהיה בהתאם לסדר הכיסאות
מחיאות כף עד עשר -
עומדים במעגל. כל אחד מוחא כף עם השניים שבצדדיו.
בהתחלה מחיאת כף אחת.
אח"כ שתי מחיאות, אח"כ שלוש...עד עשר
כסאות מוסיקליים במעגל
עומדים במעגל, כל חניך ליד כיסא. מוציאם כיסא אחד ומניחים במרכז המעגל. על החניכים להסתובב סביב הכיסאות וכאשר ישמע צליל מוסכם (מחיאת כף או הפסקת מוסיקת רקע) עליהם להתיישב על הכיסאות. החניך שנותר ללא כיסא יוצא מהמשחק. מוציאים כיסא אחד וממשיכים את המשחק עם שאר החניכים. המנצח במשחק הוא האחרון שנשאר עם כיסא.
היפ הופ תפוס את הכיסא
עומדים במעגל, מאחורי הכיסאות כך שכל אחד אוחז בכיסא הנוטה על שתי רגליו האחוריות בלבד כך שאם יעזבו אותו, ייפול קדימה.
כשהמדריך אומר
"היפ" - על כל החניכים לעבור לכיסא אחד ימינה מספיק מהר כדי לתפוס אותו לפני שייפול.
"הופ" - עוברים שמאלה.
"היפ-הופ" - עושים סיבוב במקום ותופסים את הכיסא
אפשר לשכלל ולהמציא סימנים נוספים (שתי מחיאות כף למעבר לכיסא השמאלי, רקיעה לסיבוב במקום וכו')
הכיסא הריק
מתחלקים לזוגות בהם אחד יושב על כיסא ואחד עומד מאחוריו כשידיו מאחורי הגב. מסדרים את הזוגות במעגל כך שיש מעגל פנימי – ישוב על כיסאות ומעגל חיצוני – עומד מאחורי הכיסאות. המדריך עומד מאחורי כיסא ריק. עליו לקרוא בשם של אחד היושבים אשר צריך להתיישב מהר בכיסא הריק מבלי להיתפס על ידי בן זוגו. (לעומדים מאחור אסור ללכת ועליהם לעמוד עם ידיים מאחורי הגב). במידה והצליח לעבור נוצר כיסא ריק חדש ומהמשחק ממשיך.
אהבה בשחקים
כל הקבוצה עומדת על כיסאות. המדריך מדי פעם מוציא כיסא אחד ועליהם לעזור אחד לשני להישאר על הכיסאות.
מרוץ שליחים על כיסאות
שפן-צייד-חומה (אבן, נייר, מספריים)
מטרת המשחק: לנצח את הקב' היריבה.
מהלך: העמד 2 קבוצות בשורה אחת מול השנייה.
כל קבוצה מתייעצת בצד בחשאי ובוחרת לעשות ביחד את אחת התנועות הבאות:
אפשרות 1 - צייד – כל חברי הקבוצה עושים תנועה של רובה צייד
אפשרות 2 - שפן – כל חברי הקבוצה עושים עם הידיים אוזניים גדולות מעל הראש
אפשרות 3 - חומה – כל חברי הקבוצה פורשים את הידיים לצידי הגוף
זוהי מלחמה ובה שפן מנצח חומה, צייד מנצח שפן וחומה מנצחת צייד (כמו אבן-נייר-ומספריים).
לקריאת 3, 4 ו… כל קב' עושה את התנועה הנבחרת.
מאוד מומלץ לעשות את זה מספר סיבובים כיוון שמסיבוב לסיבוב זה נהיה משעשע יותר.
היכרות מעמיקה וכיף
מי אני – במרכז החדר ערימה של מגזינים ומספריים. כל משתתף מקבל מעטפה. לתוך המעטפה המשתתף צריך להכניס מספר תמונות שמספרות עליו. לאחר מכן מפזרים את המעטפות וכל אחד בתורו צריך לפענח את תוכן המעטפה שקיבל ולנסות לגלות למי היא שייכת.
שלישיית שמות
כל אחד מקבל 3 פתקים קטנים, וכותב עליהם את השם שלו.
מפזרים את הפתקים על הרצפה, וכל אחד צריך לקחת 3 פתקים שלא שלו.
המטרה של החניכים היא להחזיר את הפתקים שלהם אליהם.
לדוגמא - יוסי שואל חניך שמחזיק פתק עם השם "יוסי" שאלת היכרות מעמיקה ("האם אני שונא מוצרי גבינה") אם החניך טעה הוא צריך לתת ליוסי את הפתק שלו.
אסוציאציות
משחק לקבוצה בהכרות מתקדמת.
אחד החניכים חושב על מישהי מהקבוצה שנמצאת בחדר.
שאר הקבוצה מציגה לו קטגוריות -
אם היא הייתה אוכל היא הייתה...??
אם היא הייתה בגד היא הייתה...??
אם היא הייתה חיה היא הייתה...??
החניך צריך לומר את האסוציאציה שעולה לו לגבי בת הקבוצה בהתאם לקטגוריה שנאמרה.
על הקבוצה לנסות לנחש על מי חשב.
גן חיות – מכסים את עיניו של אחד החניכים. לפי התור מבקשים מחניכים אחרים להשמיע קולות של בעלי חיים ובודקים אם החניך מכוסה העיניים מצליח לגלות מי החניך שמשמיע את הקול.
בינגו שמות/חידות
רושמים בתוך לוח משחק את כל שמות החניכים, ועורכים בינגו. אפשר לחלק לכל חניך לוח ריק ולהגיד לו לשבץ שמות של חברים מהקבוצה. בכל פעם שולפים שם של חניך אחר. אפשר לשכלל את זה ובמקום לשלוף שם, שולפים חידה על החניך.
שיישאר בינינו
בוחרים 2 מתנדבים אשר טוענים כי הם חברים טובים. אחד יוצא החוצה. שואלים את זה שנשאר בחדר כ- 5 שאלות על חברו שבחוץ. מכניסים את החניך שיצא ושואלים אותו את אותן שאלות. על הקבוצה לשים לב האם הם ענו את אותן תשובות. (ניתן לכתוב את התשובות על דף ולהציג אותו בפני הקבוצה כשהחבר עונה)
☺דברים ש...
משחק נהדר שבעזרתו המדריך יכול ללמוד על הלך הרוח בקבוצה בנושא שהוא בוחר לדבר עליו.
מתנדב/ת אחד יושב עם הגב ללוח.
המדריך רושם על הלוח- "דברים שיש רק אצלנו בקבוצה"
החניכים צריכים לתת דוגמאות בלי שהמתנדב יצליח לנחש במה מדובר.
לדוגמא - התמכרות לביסקוויטים, זיופים בקבלת שבת, הכובע של אתל, בית קפה על המדרגות בכניסה לבניין....
מי שנתן דוגמא והמתנדב הצליח לנחש ממנה עובר לשבת במקומו.
רעיונות נוספים :
דברים שמעצבנים את הצוות, חוויה שלא נשכח לעולם...
סבב ב-
רושמים על הלוח את התשובה (לדוגמא - "ארוחת ארבע") והחניכים צריכים לתת את ההגדרות
לדוגמא - דברים שמגיעים בזמן קבוע, דברים שמחכים להם, דברים שמסתדרים טוב עם תה...
אורחים במסיבה -
אחד החניכים יוצא החוצה. בוחרים 3 אורחים במסיבה שלו - מפורסם, חיה, פתגם.
האורחים מתנהגים בהתאם לדמות שלהם. החניך צריך לנחש מהם.
המנחה צריך לרמוז לחניך מדי פעם. "האורח שלך הוא פתגם....משהו שקשור לבעלי חיים..."
בובות
☺כדורים באוויר – הקבוצה עומדת במעגל. כדור נמסר מאחד לשני כאשר צריך להקפיד למסור את הכדור למישהו שעדיין לא קיבל אותו. בזמן מסירת הכדור אומרים את שמו של האדם שאנו מוסרים לו.
בהדרגה מעלים את מהירות המסירה.
כאשר הקבוצה כבר שולטת בקצב המסירה המהיר בנוסף לכדור הראשון שממשיך לעבור מאחד לשני מוסיפים כדור נוסף. הפעם צריך להגיד את עיר המגורים/ תחביבים/ מילה אהובה וכו'...
☺מעריצים
מטרת המשחק: להיות מלך הקבוצה.
מהלך: הנחה את החניכים להסתובב בחדר ולשחק אחד עם השני "אבן נייר ומספריים" או "זוג או פרט".
חניך שהפסיד הופך להיות מעריץ של המנצח והמימוש של הערצה זו מתבטא בהליכה אחריו ועשיית מורל ("יוסי המלך...יאללה יוסי..."). כשהחניך עם עדת המעריצים מפסיד הוא וכל מעריציו הופכים למעריצי המנצח. לבסוף נפגש הזוג האחרון וזה שמנצח הופך למלך הקבוצה וכל הקבוצה עושה לו מורל.
☺סדין
חצי קבוצה יושבת בצד אחד של המועדון וחצי קבוצה בצד השני.
2 שופטים עומדים באמצע החדר על כיסא ומחזיקים סדין כך שהוא יחצוץ בין הקבוצות.
כל קבוצה שולחת נציג שיעמוד מול הסדין.
השופטים שומטים את הסדין.
מי שצועק קודם את שמו של השני מנצח . המפסיד עובר לקבוצה המנצחת
שם ותנועה -
כל אחד אומר את שמו בצורה מסויימת עם תנועה מסויימת
מיד אחריו כל הקבוצה חוזרת על מה שהוא עשה
מרוץ שליחים ושמות
מחלקים את הקבוצה לשני טורים. על הקיר תלויים שני ניירות עיתון. כל אחד בתורו צריך לרוץ ולכתוב את שמו של זה שמאחוריו על הנייר, ולחזור לסוף הטור. הקבוצה שמסיימת לכתוב את השמות ראשונה, מנצחת.
מטאטא
במרכז החדר מישהו מחזיק מטאטא. הוא אומר שם של חניך אחר, שצריך לרוץ ולתפוס את המטאטא לפני שהוא נופל.
הנייר המעופף – לאחר שהקבוצה עשתה סבב שמות מקיימים משחק זה כדי לראות עד כמה החניכים זוכרים את השמות. משתתף מחזיק דף נייר ועומד במרכז המעגל. הוא קורא בשם של מישהו מהמעגל ועוזב את הדף.
האדם שקראו בשמו מרים את ידו הימנית ומי שעומד מימינו צריך לרוץ ולתפוס את הדף.
אם הוא לא הצליח הוא נקנס בנקודה. בכל מקרה – הוא מרים את הדף וממשיך את המשחק.
גרסה דומה – עם מטאטא או מגב.
שמות
מטרת המשחק: להספיק לתפוס את הכדור.
מהלך המשחק: הסבר למשתתפים כי עליהם להתמסר ביניהם עם הכדור. החניך הראשון זורק את הכדור ואומר את שמו של אחד המשתתפים, המשתתף שאת שמו אמרו צריך לתפוס את הכדור. משתתף שלא הצליח לתפוס את הכדור 3 פעמים מקבל שם חדש מן הקבוצה.
אני אמבה (אפשר גם עמבה...)
מטרת המשחק: להתקדם בסולם האבולוציוני (אמבה, זוחל, עוף, יונק, אדם, מחנך)
מהלך: החניכים מסתובבים בחדר ומכריזים על מיקומם באבולוציה ("אמבה,אמבה,אמבה...") .
כאשר הם נתקלים במישהו שהוא כמוהם הם משחקים זוג או פרט. מי שניצח עולה בסולם האבולוציה, מי שהפסיד יורד שלב.
משחקי היכרות וכיף:
אמת ושקר
כל אחד בתורו מספר שני סיפורים שקרו לו (עדיף כמה שיותר מצחיקים ומזעזעים) אחד אמיתי ואחד שקרי. על חברי הקבוצה לנחש איזה מהסיפורים הוא אמת ואיזה השקר. מומלץ לבקש מכל אחד לכתוב את זה קודם לעצמו. בקבוצה גדולה – רצוי לבחור רק כמה מתנדבים הרוצים להשתתף (שלא יהיה ארוך ומיגע)
☺"איזה קטע גם אני"-
חניך עומד במרכז המעגל ומתחיל לספר על עצמו לדוגמה: "יש לי חיית מחמד".
כל חניך ששומע פרט דומה לשלו צריך להגיד "איזה קטע גם אני..." לרוץ מחוץ למעגל עד שהוא חוזר בחזרה למקום שלו.
האחרון שמגיע נכנס למרכז המעגל.
בסיבוב האחרון המדריך נכנס ואומר - "אני נמצא עכשיו בפנימייה".
זה מצחיק כי כולם אמורים להגיד "איזה קטע גם אני" ולרוץ...
☺הרוח נושבת – הקבוצה עומדת במעגל במרכז החדר. חניך אחד עומד במרכז ומכריז על הנושא.
לדוגמא "הרוח נושבת על בני מזל סרטן". כל בני מזל סרטן צריכים "לעוף מהרוח" לפינת החדר ולחזור מהר למקום הראשון שפנוי במעגל. האחרון שמגיע נכנס למרכז המעגל.
☺אטומים / סלט פירות – כל הקבוצה עומדת במרכז החדר. המדריך מכריז על המכנה המשותף שעל פיו החניכים יסתדרו בקבוצות , לדוגמא - "חיבור אטומי על פי צבע אהוב". מי שנשאר ללא אטומים נוספים מכריז על החיבור האטומי הבא.
☺רצף – 2 קבוצות. מתחרים מי יסתדר בשורה קודם כאשר המנחה מגדיר את הנושא. לדוגמא – להסתדר לפי א-ב של שמות המשפחה, להסתדר לפי הגובה, להסתדר לפי צבע העיניים..
☺מגדלים באוויר
המשתפים יושבים על כסאות במעגל צפוף המדריך/ה יאמר משפטים הכוללים עובדות. מי שעבורו התשובה חיובית זז כסא אחד ימינה, ויושב על הכסא או על ברכי מי שלימינו, מי שהתשובה עבורו שלילית נשאר במקומו. במשך המשחק נוצרים "מגדלים באוויר"
רעיונות למשפטים: (כמובן שניתן ורצוי להוסיף רעיונות משלכם)
*אני הבכור/ה במשפחה
*אני בעל עיניים חומות
*יש לי בעל חיים בבית
*אני אוהב שוקולד
*אני מרכיב משקפיים
*אני אוהב ללמוד חשבון
*אני אוהב ספגטי
*אני בן יחיד
*אני דובר שפה נוספת חוץ מעברית ואנגלית
*אני יודע לנגן על כלי נגינה
☺הישרדות
המדריך מכריז על קבוצות חלוקה
לדוגמא : ראש לראש ברביעיות - כל ארבעה אנשים מתקבצים ביחד ומצמידים ראשים
אף לאף בשלשות, אוזן לאוזן בזוגות...
מי שאין לו קבוצה מודח מהמשחק
☺נשמות תאומות
כל אחד מחברי הקבוצה רושם שאלה שבעיניו חשובה בשביל להכיר מישהו.
לדוגמא - צמחוני או אוכל בשר, אוהב קיץ או חורף, מעדיף בריכה או ים....
אוספים את כל הפתקים.
חניך אחד עומדים עם הפתקים כשגבו לקבוצה.
כל שאחר החניכים עומדים. החניך מקריא שאלה ועונה עליה.
מי שלא מסכים איתו יושב.
"מעדיף בריכה או ים ? אני מעדיף ים" כל מי שלא מעדיף ים יושב.
האחרון בקבוצה שנשאר לעמוד הוא הנשמה התאומה של החניך
מסודרים
מתחלקים לשתי קבוצות (או יותר) ועומדים בטור. על כל טור להסתדר כמה שיותר מהר על פי ההנחיות של המדריך. למשל: להסתדר לפי גובה, מידת נעליים, גודל כף יד, אורך שער, תאריך לידה וכד'
תפוס ת'חפץ
עומדים / יושבים במעגל ושמים במרכז חפץ כל שהוא. המדריך אומר כל מי ש... (לדוגמא: אוהב חצילים / שונא לקום / אוהב את הים) וכל חניך שמתאים למשפט רץ למרכז החדר ומנסה לתפוס את החפץ. מי שמצליח לתפוס מכריז את המשפט הבא. (ניתן לבקש מדי פעם מהמנצח להרחיב בנושא, לספר קצת יותר, למשל: מה אתה הכי אוהב בים?)
ספירה ספונטנית עד עשר –
מטרת הקבוצה היא לספור כמה שיותר מהר מאחד עד עשר
כל אחד בתורו מכריז על המספר הבא. אם שניים דיברו בו זמנית מתחילים מהתחלה.
אסור לתאם מראש את הספירה ואסור שהספירה תהיה בהתאם לסדר הכיסאות
מחיאות כף עד עשר -
עומדים במעגל. כל אחד מוחא כף עם השניים שבצדדיו.
בהתחלה מחיאת כף אחת.
אח"כ שתי מחיאות, אח"כ שלוש...עד עשר
כסאות מוסיקליים במעגל
עומדים במעגל, כל חניך ליד כיסא. מוציאם כיסא אחד ומניחים במרכז המעגל. על החניכים להסתובב סביב הכיסאות וכאשר ישמע צליל מוסכם (מחיאת כף או הפסקת מוסיקת רקע) עליהם להתיישב על הכיסאות. החניך שנותר ללא כיסא יוצא מהמשחק. מוציאים כיסא אחד וממשיכים את המשחק עם שאר החניכים. המנצח במשחק הוא האחרון שנשאר עם כיסא.
היפ הופ תפוס את הכיסא
עומדים במעגל, מאחורי הכיסאות כך שכל אחד אוחז בכיסא הנוטה על שתי רגליו האחוריות בלבד כך שאם יעזבו אותו, ייפול קדימה.
כשהמדריך אומר
"היפ" - על כל החניכים לעבור לכיסא אחד ימינה מספיק מהר כדי לתפוס אותו לפני שייפול.
"הופ" - עוברים שמאלה.
"היפ-הופ" - עושים סיבוב במקום ותופסים את הכיסא
אפשר לשכלל ולהמציא סימנים נוספים (שתי מחיאות כף למעבר לכיסא השמאלי, רקיעה לסיבוב במקום וכו')
הכיסא הריק
מתחלקים לזוגות בהם אחד יושב על כיסא ואחד עומד מאחוריו כשידיו מאחורי הגב. מסדרים את הזוגות במעגל כך שיש מעגל פנימי – ישוב על כיסאות ומעגל חיצוני – עומד מאחורי הכיסאות. המדריך עומד מאחורי כיסא ריק. עליו לקרוא בשם של אחד היושבים אשר צריך להתיישב מהר בכיסא הריק מבלי להיתפס על ידי בן זוגו. (לעומדים מאחור אסור ללכת ועליהם לעמוד עם ידיים מאחורי הגב). במידה והצליח לעבור נוצר כיסא ריק חדש ומהמשחק ממשיך.
אהבה בשחקים
כל הקבוצה עומדת על כיסאות. המדריך מדי פעם מוציא כיסא אחד ועליהם לעזור אחד לשני להישאר על הכיסאות.
מרוץ שליחים על כיסאות
מחלקים לשתי קבוצות או יותר. כולם עומדים בטור על גבי כיסאות. עליהם להגיע ליעד מסומן מבלי לרדת מהכיסאות ומבלי ליפול. שכלול של זה הוא המשחק "מסודרים" רק על גבי כיסאות.
שפן-צייד-חומה (אבן, נייר, מספריים)
מטרת המשחק: לנצח את הקב' היריבה.
מהלך: העמד 2 קבוצות בשורה אחת מול השנייה.
כל קבוצה מתייעצת בצד בחשאי ובוחרת לעשות ביחד את אחת התנועות הבאות:
אפשרות 1 - צייד – כל חברי הקבוצה עושים תנועה של רובה צייד
אפשרות 2 - שפן – כל חברי הקבוצה עושים עם הידיים אוזניים גדולות מעל הראש
אפשרות 3 - חומה – כל חברי הקבוצה פורשים את הידיים לצידי הגוף
זוהי מלחמה ובה שפן מנצח חומה, צייד מנצח שפן וחומה מנצחת צייד (כמו אבן-נייר-ומספריים).
לקריאת 3, 4 ו… כל קב' עושה את התנועה הנבחרת.
מאוד מומלץ לעשות את זה מספר סיבובים כיוון שמסיבוב לסיבוב זה נהיה משעשע יותר.
היכרות מעמיקה וכיף
מי אני – במרכז החדר ערימה של מגזינים ומספריים. כל משתתף מקבל מעטפה. לתוך המעטפה המשתתף צריך להכניס מספר תמונות שמספרות עליו. לאחר מכן מפזרים את המעטפות וכל אחד בתורו צריך לפענח את תוכן המעטפה שקיבל ולנסות לגלות למי היא שייכת.
שלישיית שמות
כל אחד מקבל 3 פתקים קטנים, וכותב עליהם את השם שלו.
מפזרים את הפתקים על הרצפה, וכל אחד צריך לקחת 3 פתקים שלא שלו.
המטרה של החניכים היא להחזיר את הפתקים שלהם אליהם.
לדוגמא - יוסי שואל חניך שמחזיק פתק עם השם "יוסי" שאלת היכרות מעמיקה ("האם אני שונא מוצרי גבינה") אם החניך טעה הוא צריך לתת ליוסי את הפתק שלו.
אסוציאציות
משחק לקבוצה בהכרות מתקדמת.
אחד החניכים חושב על מישהי מהקבוצה שנמצאת בחדר.
שאר הקבוצה מציגה לו קטגוריות -
אם היא הייתה אוכל היא הייתה...??
אם היא הייתה בגד היא הייתה...??
אם היא הייתה חיה היא הייתה...??
החניך צריך לומר את האסוציאציה שעולה לו לגבי בת הקבוצה בהתאם לקטגוריה שנאמרה.
על הקבוצה לנסות לנחש על מי חשב.
גן חיות – מכסים את עיניו של אחד החניכים. לפי התור מבקשים מחניכים אחרים להשמיע קולות של בעלי חיים ובודקים אם החניך מכוסה העיניים מצליח לגלות מי החניך שמשמיע את הקול.
בינגו שמות/חידות
רושמים בתוך לוח משחק את כל שמות החניכים, ועורכים בינגו. אפשר לחלק לכל חניך לוח ריק ולהגיד לו לשבץ שמות של חברים מהקבוצה. בכל פעם שולפים שם של חניך אחר. אפשר לשכלל את זה ובמקום לשלוף שם, שולפים חידה על החניך.
שיישאר בינינו
בוחרים 2 מתנדבים אשר טוענים כי הם חברים טובים. אחד יוצא החוצה. שואלים את זה שנשאר בחדר כ- 5 שאלות על חברו שבחוץ. מכניסים את החניך שיצא ושואלים אותו את אותן שאלות. על הקבוצה לשים לב האם הם ענו את אותן תשובות. (ניתן לכתוב את התשובות על דף ולהציג אותו בפני הקבוצה כשהחבר עונה)
משחק הליכה בחדר-
החניכים מתהלכים בחדר , בהילוך רגיל , אח"כ מגבירים את קצב ההליכה שלהם , אח"כ אסור להיתקל או לגעת אחד בשני , אח"כ עם מחיאת כף שלי משנים כיוון הליכה , עדיין נזהרים לא לגעת אחד בשני , תוך כדי ההליכות ( ברגע שהמנחה מרגיש שהקבוצה מספיק דרוכה ) המנחה יזרוק משפטים שיגרו את הקבוצה מחשבתית .
- ללכת לכיוון הבנאדם שאני מתחבר אליו בקבוצה .
- ללכת לכיוון הבנאדם שחששתי ממנו ביום הראשון
- ללכת לכיוון מי שמצחיק אותי בקבוצה .
- ללכת לכיוון מי שפחות נפגשתי איתו במהלך הימים האחרונים .
- ללכת לכיוון מי שלדעתי שונה ממני .
- ללכת לכיוון מי שעזר לי ביום/ימים כשהיה לי קשה
- מי שהפתיע אותי במשהו שהוא אמר או עשה
משחק העמדה:
המנחה יסביר לקבוצה כי במשימה הבאה על הקבוצה להסתדר עפ"י מה שהמנחה יגדיר להם , לקבוצה אסור לדבר ביניהם , חשוב מאוד להקפיד על כך כי זוהי מטרת התרגיל , לפתח את יכולת הארגון ללא מילים ולהגיע למכנה משותף ביניהם ולהסכמה על התמונה הכללית .
דוגמא : המנחה אומר לקבוצה שעם מחיאת כף שלו הקבוצה צריכה להסתדר ב – 10 שניות כ באולינג , בתחילה כל אחד ינסה למצוא את עצמו בתוך הבאולינג הזה , אחד ינסה ודאי לארגן את כולם , אחד יבחר להיות כדור או פין וזהו , מבלי לשים לב לשאר הקבוצה , אח" כ אפשר לדבר על זה כמובן אבל עכשיו המטרה היא שבזמן הקצר הזה , כל אחד דואג רק לאיך שהוא "מתברג" בתוך התמונה הכללית שמרכיבה כל הקבוצה , מבלי לנסות "לביים " אותה מבחוץ .
אחרי שניתנו לקבוצה דגשים , נותנים להם ניסיון שני לשפר את תמונת הבאולינג וזאת עד שיהיה ברור למתבונן שזהו מגרש באולינג או איזושהי סצינת באולינג ברורה .
בדוגמאות הבאות יהיה יותר קל ולאט לאט הם יזדקקו לפחות ניסיונות כדי להמחיש את מה שהם צוו לביים.
דוגמאות נוספות : לוויתן , כיכר רבין , ג'ונגל , נמל התעופה בן גוריון וכו' .
☺דברים ש...
משחק נהדר שבעזרתו המדריך יכול ללמוד על הלך הרוח בקבוצה בנושא שהוא בוחר לדבר עליו.
מתנדב/ת אחד יושב עם הגב ללוח.
המדריך רושם על הלוח- "דברים שיש רק אצלנו בקבוצה"
החניכים צריכים לתת דוגמאות בלי שהמתנדב יצליח לנחש במה מדובר.
לדוגמא - התמכרות לביסקוויטים, זיופים בקבלת שבת, הכובע של אתל, בית קפה על המדרגות בכניסה לבניין....
מי שנתן דוגמא והמתנדב הצליח לנחש ממנה עובר לשבת במקומו.
רעיונות נוספים :
דברים שמעצבנים את הצוות, חוויה שלא נשכח לעולם...
סבב ב-
רושמים על הלוח את התשובה (לדוגמא - "ארוחת ארבע") והחניכים צריכים לתת את ההגדרות
לדוגמא - דברים שמגיעים בזמן קבוע, דברים שמחכים להם, דברים שמסתדרים טוב עם תה...
משחקי דרמה וכיף
פסל קבוצתי
משחק א-ב:
פסל קבוצתי
פסל קבוצתי כשכולם עם עיניים עצומות- עומדים במעגל, כולם עם עיניים עצומות המנחה טופח על הגב של חניך אחד בכל פעם והוא צריך להיכנס למעגל ולהצטרף לפסל קבוצתי, מצטרף עוצם את העיניים שוב עד שכל הקבוצה בנויה כפסל אחד שלם.
משחק חפץ לא קשור -
גורילה -
משחק חד פעמי לעשות בקבוצה.
מוציאים חניך בעל חוש הומור ובטחון עצמי בריא החוצה.
מסבירים לקבוצה שהרעיון הוא להסתלבט עליו.
בסיבוב הראשון החניך חוזר -
כולם עושים חיקוי של גורילה והחניך אמור לנחש מי הגורילה האמיתית.
אחרי שהוא מצליח כביכול, מוציאים מישהו אחר כלשהו החוצה ובוחרים בחניך שאנחנו מסתלבטים עליו
שיהיה הגורילה האמיתית ("תעשה רעשים חזקים במיוחד ותנועות ממש מוגזמות"...) .
כשהוא חוזר אומרים - "עכשיו כולנו נעשה חיקוי של גורילה ואתה תנחש מי הגורילה האמיתית"
שלוש ארבע ו...
וזה הקטע של ההסתלבטות - אף אחד לא עושה כלום, חוץ מהחניך המסכן שעושה לבד רעשים של גורילה.
משחק חד פעמי לעשות בקבוצה.
מוציאים חניך בעל חוש הומור ובטחון עצמי בריא החוצה.
מסבירים לקבוצה שהרעיון הוא להסתלבט עליו.
בסיבוב הראשון החניך חוזר -
כולם עושים חיקוי של גורילה והחניך אמור לנחש מי הגורילה האמיתית.
אחרי שהוא מצליח כביכול, מוציאים מישהו אחר כלשהו החוצה ובוחרים בחניך שאנחנו מסתלבטים עליו
שיהיה הגורילה האמיתית ("תעשה רעשים חזקים במיוחד ותנועות ממש מוגזמות"...) .
כשהוא חוזר אומרים - "עכשיו כולנו נעשה חיקוי של גורילה ואתה תנחש מי הגורילה האמיתית"
שלוש ארבע ו...
וזה הקטע של ההסתלבטות - אף אחד לא עושה כלום, חוץ מהחניך המסכן שעושה לבד רעשים של גורילה.
רם סם סם
כמו שעושים בתנועות נוער.
כל צליל מלווה בתנועה מסויימת. כל הקבוצה שרה וזזה בתיאום
מתנדב ראשון מקבל כיסא , התרגיל הבא מתקיים ללא מילים בכלל , החניך מתייחס לכסא כחפץ אחר ( כל דבר שאפשר להבין חוץ מכסא ) הוא משתמש בכסא כחפץ הזה שהוא המציא עד שהבנאדם שאמור להחליף אותו מבין למה הוא התכוון , אסור לו לקחת את זה לפני שהוא הבין מה זה , כשהשני לוקח את הכסא עליו למצוא לו שימוש אחר וככה השלישי לוקח ממנו עד שכל הקבוצה עוברת את זה .
משחק א-ב:
סיטואציות של שני מתנדבים צריכים לשחק ולתת משפטים לפי סדר הא'-ב'.
שיר מילה- מילה
נותנים שם של שיר, והם צריכים לשיר את השיר מילה מילה עד שמישהו נתקע ולא יודע.
במקרה כזה הקבוצה השנייה מקבלת את הנקודות.
תן קו
לוקחים מתנדב מכל קבוצה,ונותנים לו משפט משיר.
עליו לצייר על לוח את המשפט ועל החניכים בקבוצה שלו לגלות בזמן מוגבל כמובן.
אם אין אפשרות לכתוב , אפשר גם לעשות בפנטומימה.
לא נפסיק לשיר
נותנים להם מילה וכל פעם קבוצה אחרת צריכה למצוא שיר עם המילה הזו. אם אין להם- הקבוצה השנייה מקבלת נקודות.שיר מילה- מילה
נותנים שם של שיר, והם צריכים לשיר את השיר מילה מילה עד שמישהו נתקע ולא יודע.
במקרה כזה הקבוצה השנייה מקבלת את הנקודות.
תן קו
לוקחים מתנדב מכל קבוצה,ונותנים לו משפט משיר.
עליו לצייר על לוח את המשפט ועל החניכים בקבוצה שלו לגלות בזמן מוגבל כמובן.
אם אין אפשרות לכתוב , אפשר גם לעשות בפנטומימה.
פינג פונג דמויות –
המשתתפים מתפזרים בחדר. המנחה מתחיל.
המשתתפים מתפזרים בחדר. המנחה מתחיל.
הוא משגר את עצמו ככדור פינג פונג, מתנגש בקירות ובאנשים עד שהוא "נתקל" במישהו שהוא מכיר.
המנחה פונה לאדם שהוא התנגש בו ומגדיר את הדמות שלו.
לדוגמא – "אני לא מאמין !! רוני המנהל ! מה אתה עושה בפעילות שלי"
"וואו!!! יש לנו פה את שירית הסופרסטארית . אפשר לקבל חתימה ?"
"בינגו !! הכלב של הדר. אני לא מאמין שגם אתה פה. רוצה ליטוף ? "
אחרי כמה שניות של משחק, השניים נפרדים והמנחה "משגר" אותו לכיוון הקיר. המשתתף מקפץ בין הקירות עד שהוא נתקל ב"דמות" אחרת.
* אפשר לעשות גם פינג פונג מצבים - "תגיד, לא שמת לב שהנעליים שלך עולות באש ? "
כדור תכונות או רגשות-
מתמסרים בקבוצה בכדור דמיוני, כאשר בכל פעם המדריך מחליט על תכונה של הכדור: חם, מהפנט, חלקלק וכו', ועל החניכים "לגעת" בו בהתאם. אפשר את אותו משחק וכל חניך מחליט מה השינוי שעובר על הכדור.
מתמסרים בקבוצה בכדור דמיוני, כאשר בכל פעם המדריך מחליט על תכונה של הכדור: חם, מהפנט, חלקלק וכו', ועל החניכים "לגעת" בו בהתאם. אפשר את אותו משחק וכל חניך מחליט מה השינוי שעובר על הכדור.
אורחים במסיבה -
אחד החניכים יוצא החוצה. בוחרים 3 אורחים במסיבה שלו - מפורסם, חיה, פתגם.
האורחים מתנהגים בהתאם לדמות שלהם. החניך צריך לנחש מהם.
המנחה צריך לרמוז לחניך מדי פעם. "האורח שלך הוא פתגם....משהו שקשור לבעלי חיים..."
אביזרים – פרופס
מביאים לפעילות הרבה אביזרים והחניכים צריכים למצוא להם שימושים מצחיקים
לרחוץ את הפיל - טלפון שבור פנטומימה
3 אנשים יוצאים החוצה
הראשון נכנס ועושים לו פנטומימה (לדוגמא - שטיפת מכונית)
הוא מנחש - " לדעתי זה נגר בונה שולחן"
עכשיו תורו לעשות בעצמו חיקוי של נגר בונה שולחן עבור החניך השני שאנו מכניסים בחזרה.
החניך השני מנחש ("לדעתי זה מישהו עושה מסאג'") ועושה בעצמו את הפנטומימה לחניך השלישי שאנו מכניסים בחזרה.
בסוף שואלים את השלישי - מה הוא חושב שהפנטומימה הייתה
שואלים את השני
ואז שואלים את הראשון
מביאים לפעילות הרבה אביזרים והחניכים צריכים למצוא להם שימושים מצחיקים
לרחוץ את הפיל - טלפון שבור פנטומימה
3 אנשים יוצאים החוצה
הראשון נכנס ועושים לו פנטומימה (לדוגמא - שטיפת מכונית)
הוא מנחש - " לדעתי זה נגר בונה שולחן"
עכשיו תורו לעשות בעצמו חיקוי של נגר בונה שולחן עבור החניך השני שאנו מכניסים בחזרה.
החניך השני מנחש ("לדעתי זה מישהו עושה מסאג'") ועושה בעצמו את הפנטומימה לחניך השלישי שאנו מכניסים בחזרה.
בסוף שואלים את השלישי - מה הוא חושב שהפנטומימה הייתה
שואלים את השני
ואז שואלים את הראשון
הכי גרוע
בובות
שתי שורות
יושב עומד כורע
אלטר אגו
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה