בונים יישוב - קונפליקטים וקבלת השונה
לפני הפעילות אנא דאגו להתאים את הכרטיסיות למשך הפעילות הרצוי.
ניתן להוריד ולקצץ משימות כדי שהפעילות תהיה קצרה יותר.
מטרות
- להתמודד עם הרב-גוניות בחברה הישראלית.
- לבדוק האם קיים בסיס לשיתוף פעולה בין החברים הנבדלים זה מזה באורח-חייהם ובהשקפת עולמם.
- להביא את המשתתפים להכרת הבעייתיות הכרוכה בהקמת קהילה
משותפת, לבדוק את מידת נכונותם לוותר ומתי הם נוטים לעמוד על דעתם.
סיפור אירוע : קראו את הקטע בעיון ומלאו את המשימות המצורפות בהמשך.
אתם שייכים לקבוצה שעומדת להקים ישוב קהילתי חדש. כולכם איבדתם את
מקום התעסוקה שלכם במקומות מגוריכם הנוכחיים. המצב הכלכלי בארץ
הולך ומחמיר. האבטלה גוברת. מקורות הפרנסה הולכים ומצטמצמים. בגלל
הקיצוצים פוטרתם כולכם מעבודתכם. על מנת לפתור את בעיית האבטלה,
קבעה הממשלה מדיניות, לפיה נדרש מפליטי שוק העבודה להתקבץ יחד
ולהקים ישובים חדשים. הממשלה מבטיחה לכם תקציב לישוב חדש,
ומתחייבת לפתח מקורות תעסוקה, אך הארגון החברתי של הישוב תלוי
בתושבים עצמו, כלומר, - בכם! אין לכם ברירה אלא להצטרף לישוב החדש,
כי אם לא - תישארו מובטלים, ללא כל הכנסה.
כולכם חברים במועצת הישוב. עליכם לקבוע מדיניות לגבי אופי הישוב
וצורת החיים בו. עליכם להשתדל להגיע להחלטות משותפות במספר עניינים
עקרוניים, על מנת שתוכלו לקיים חיים סדירים, ביישובכם החדש.
כרטיסי משימות קבוצתיים, כמספר הקבוצות, להלן:
כרטיס משימה קבוצתי
משימה 1 - עליכם לתכנן את סוג הישוב: עיר, כפר, מושב, קיבוץ,
עיירה.
צורת המגורים - בתים בודדים, שיכונים.
אופי השכונה - מעורבות, נפרדות.
משימה 2 - עליכם להחליט על מקום הישוב בארץ )במרכז הארץ, בגבול, בגליל, בדרום, מעבר לקו הירוק וכו').
משימה 3 - עליכם לבחור שם לישוב.
משימה 4 - לרשותכם עומד תקציב של 2 וחצי מליון ש"ח להקמת מוסדות
ציבור עליכם להחליט כיצד לחלק אותו. להלן העלויות:
העלויות:
600,000 ש"ח בית ספר 300,000ש"ח קולנוע
100,000 ש"ח מגרש ספורט 1,200,000 ש"ח איצטדיון
150,000 ש"ח ספריה 40,000 ש"ח מגרש משחקים
500,000 ש"ח בריכת שחיה 300,000 ש"ח בית תרבות
50,000 ש"ח מועדון 150,000 ש"ח מקווה טהרה
250,000 ש"ח גן ילדים 150,000 ש"ח גן ציבורי
300,000 ש"ח בית הכנסת 1,000,000 ש"ח מקלטים
400,000 ש"ח תיאטרון
משימה 5 - עליכם לקבל החלטות לגבי מספר נושאים. בקשו מהמורה/מדריך
3-2 כרטיסיות. קיימו דיון ביחס לנושאים ולבעיות המועלים
בכל כרטיס.
משימה 6 - עליכם לתכנן עלון פרסומי, בו תנסו לשכנע אנשים נוספים להצטרף לישוב שלכם.
משימה 7 -
לאחר שדנתם ותכננתם, וקבלתם החלטות עקרוניות. אתם יכולים
לגשת לבנות את הישוב עצמו )בהתאם לחלוקה התקציבית עליה החלטתם, וכן על סמך ההחלטות שקבלתם:
א. השתמשו בחומרים העומדים לרשותכם (פלסטלינה, בריסטולים, טושים מספרים וכו') ובנו את דגם הישוב.
ב. רשמו את העלון על גיליון ניר גדול.
ג. אל תשכחו לציין את שם הישוב. מקומו הגיאוגרפי והדגל
(או הסמל) במקום בולט.
כרטיסי בעיות להלן:
(מספר עותקים של הכרטיסים לכל קבוצה).
כרטיסיה 1
בתוקף תפקידכם אתם משמשים גם כועד קבלה. בשלב זה עליכם להחליט על
קבלת 10 משפחות נוספות לישוב, עליכם לבחור אותו מתוך הפניות
הבאות. האם תקבלו אותן? כמה משפחות תקבלו מכל קבוצה?
א. קבוצת יהודים חרדים בעלי אמצעים מעונינת להיקלט בישוב, אך להקים בשכונה נפרדת.
ב. קבוצת עולים חדשים, רפורמים מאנגליה, שאינם דוברי עברית, מעונינת להצטרף לישוב, ולהקים בו מפעל מחשבים.
ג. זוגות צעירים משכונות מצוקה.
ד. משפחה ערבית משכילה.
ה. קבוצת יוצאי קיבוצים של השומר הצעיר.
כרטיסיה 2
אתם מתלבטים בנושא בנית בתי ספר וגני ילדים.
א. האם תקימו בית ספר אחד, בו ילמדו כולם, או מספר בתי ספר, לפי השקפות התושבים?
(עליכם לקחת בחשבון את עלות הקמת בית ספר - בהתאם לתקציב שעומד לרשותכם)
ב. מה תהיה תוכנית הלימודים במוסדות החינוך ביישובכם? אילו מקצועות ילמדו? בהנחה שכל כיתה לומדת 30 שעות שבועיות, כיצד תחלקו את השעות בין המקצועות השונים?
ג. האם יהיה מוסד חינוכי על-תיכוני? מאיזה סוג?
כרטיסיה 3
מתארגן בישוב חוג פציפיסטי, שפועל להפצת רעיון השלום העולמי ומטיף נגד גיוס חובה לצה"ל.
כיצד תתייחסו לקבוצה זו? האם יורשה מיעוט זה לפעול בהתאם לעקרונותיו? לקיים חוגי בית? לפרסם מודעות?
לארגן הפגנות? האם יזכו בחופש ביטוי?
כרטיסיה 4
עליכם להחליט על אופי השבת בישוב.
א. האם תהיה תחבורה ציבורית בשבת?
ב. האם תאפשרו נסיעות פרטיות בשבת בתחומי הישוב?
ג. האם תסכימו שתהיה צפירה שתודיע על כניסת השבת (בדומה לצפירת יום הזיכרון?)
ד. האם תדרשו שהחנויות תהיינה סגורות בשבתות, חגים וימי זיכרון? המסעדות ובתי הקפה? בתי השעשועים בישוב?
ה. כיצד, אם בכלל, תורגש אווירת השבת בישוב?
כרטיסיה 5
מספר יזמים הגישו בקשות לפתיחת מרכז מסחרי בישוב. אתם יכולים
לאשר הקמת 7 חנויות ובתי עסק (כולל בנקים, מסעדות וכו').
א. ערכו רשימה של סוגי העסקים.
ב. קבעו תנאים לקבלת הרשיון. כגון:
- כשרות: האם תדרשו שמירת כשרות?
- מטבע: האם הדולר יהיה הילך חוקי? רק השקל? אולי "זוז", או מטבע אחר.
- שילוט: האם תידרשו שילוט בעברית, או שהדבר יהיה נתון לשיקול דעתם של בעלי החנויות? האם תאסרו שילוט באנגלית.
- מיסים: כיצד תגבו מיסים? כיצד תענישו את מעלימי ההכנסות?
כרטיסיה 6
אמרגן ידוע הגיש בקשה להקים, על חשבונו, קאונטרי-קלאב, שיכלול
פעילויות רבות ומגוונות: הצגות תיאטרון, סרטים, חוגים, משחקי
חברה, ריקודים, הופעות להקות מחול, הופעות של אומנים אורחים
מחו"ל, בריכת שחיה, סאונה ומועדון בריאות, מגרשי ספורט ועוד.
א. האם תאשרו את הבקשה?
ב. האם תדרשו שלמועדון יהיה שם עברי?
ג. האם תהיו מוכנים להשקיע חלק מתקציבכם במימון הפעילויות במועדון? אילו?
ד. האם תדרשו פיקוח על הפעילות? האם תטילו הגבלות? כגון:
- בעל המועדון דורש שהמועדון יפעל, משיקולים כלכליים, בעיקר בשבתות. מהי עמדתכם?
- האם תתירו או תעודדו:
* הצגות מחאה של שכבות מצוקה?
* הרצאות והצגות המביעות תמיכה בפלשתינאים?
* מופעים אלימים?
* פעילות של גורמים שמטרתם החזרה בתשובה?
כרטיסיה 7
אתם עומדים להקים מפעל תעשייתי ותזדקקו לסיוע בכח-אדם מבחוץ האם
תאפשרו לבני מיעוטים לעבוד במפעלכם? לעובדים זרים מחו"ל?
דפי טיוטא, כלי כתיבה.
מהלך ההפעלה
שלב א'
1. המדריך יחלק את המשתתפים לקבוצות בנות 10-7 חברים.
2. כל קבוצה תקבל כרטיס משימה קבוצתי, שהמשימה האחרונה בו כוללת הוראות לבניית דגם של ישוב מחומרים שונים: פלסטלינה, ניר, קרטון ועוד.
3. במהלך התכנון יקבלו חברי הקבוצה "כרטיסי-בעיות" ויהיה עליהם
לקבל החלטות לגבי מספר נושאים.
למדריך
מומלץ שכל הקבוצות תקבלנה את כרטיס מס' 1. את שאר הכרטיסיות
ניתן לפזר בין הקבוצות השונות, כך שכל קבוצה תעסוק בבעיה אחרת.
ניתן לבחור 3-2 כרטיסיות זהות ולחלקן לקבוצות השונות, כך שכל vקבוצות תעסוקנה באותם נושאים.
שלב ב' - במליאה
1. הקבוצות יציגו בפני המליאה את הישובים השונים שתכננו וידווחו
על קשיים, בעיות, חילוקי דעות, הסכמות שעלו במהלך העבודה.
2. דיון
- מהן הבעיות המרכזיות שעלו?
- באלו מקרים היה קל להגיע לפתרון מוסכם? באלו מקרים היה המחירים?
- מה דעתכם על הניסיון להכניס אנשים שונים למסגרת אחת? האם זה אפשרי? האם זה כדאי? במה זה כרוך?
- מה ניתן ללמוד מן ההפעלה על החיים במדינת ישראל? האם רצוי ליצור אינטגרציה בין קבוצות או
ליצור הפרדה? באלו מקרים כן? באלו מקרים לא? מדוע? האם לישובים שהוצגו ע"י הקבוצות
ליצור הפרדה? באלו מקרים כן? באלו מקרים לא? מדוע? האם לישובים שהוצגו ע"י הקבוצות
יש ייחודיות יהודית ו/או ישראלית או שניתן למקם אותם בכל
מקום בעולם ולאכלס אותם בכל עם אחר?
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה