לחץ חברתי וקונפורמיות
פעילויות בנושא לחץ חברתי הן כלי יעיל בהתמודדות עם התנהגויות מסוכנות.
הרבה מההתנהגויות המסוכנות הן תוצאה של לחץ חברתי וקונפורמיות.
הגדרות:
לחץ קבוצתי- מושג זה משקף את כוחה של הקבוצה לכפות על כל אחד מחבריה לציית לכללי התנהגות מסוימים. דבר זה מושג הן על-ידי ניסיונות שכנוע מכוונים ומודעים ושאינם מכוונים ומודעים והן כתוצאה מהצרכים של הפרט להשתייך, להיות מקובל ולהימנע מסנקציות ומדחייה.
קונפורמיות- שינוי בהתנהגות או באמונה כתוצאה מלחץ קבוצתי אמיתי או מדומה.
היענות- קונפורמיות הנוצרת ללא אמונה כנה במעשים
צייתנות- קונפורמיות המתבטאת בהיענות להוראה מפורשת
קבלה- קונפורמיות הנוצרת מתוך אמונה שלמה במעשים ובמחשבות שהקבוצה שכנעה אותנו לקבל. לעיתים הקבלה באה בעקבות ההיענות.
מטרות השיעור:
-התלמידים יבינו שהקבוצה יכולה להשפיע על היחיד.
-תינתן הגדרה של מושג הקונפורמיות על היבטיו השונים.
-לחץ קבוצתי, רמת הקונפורמיות משפיעים על הפרט ועל התנהגותו.
-הקבוצה מפעילה סנקציות כדי להשיג קונפורמיות.
לתלמידים יוצגו על הלוח מספר היגדים:
"...כשהתחלתי לעשן כל הזמן השתעלתי ונחנקתי. אחרי כמה זמן התרגלתי ועכשיו אני בכלל לא משתעל/ת...".
"...כשאנחנו יוצאים לפאב כולם מזמינים בירה, אז גם אני שותה בירה אפילו שבהתחלה לא אהבתי את הטעם המר של הבירה..."
"....כשקיבלתי רישיון מאוד פחדתי לנסוע במהירות מופרזת, אבל החבר'ה באוטו היו צוחקים על האיטיות בה אני נוסע/ת. אז התגברתי על הפחדים שלי והגברתי מהירות...."
מה ניתן ללמוד מהיגדים אלו? בכיתה יתנהל דיון על הסיבות שהביאו את האנשים האלו לשנות את התנהגותם. הדיון יקשר את הבעיות שמועלות בהיגדים עם הנושא של השיעור: לחץ קבוצתי.
לחץ קבוצתי- מה זה אומר לכם?
מי יכול לשתף אותנו בסיטואציה בה חווה או נכח בלחץ חברתי?
לאחר הדיון והבהרת השאלות לעיל, לתלמידים יוסבר כי:
"לחץ קבוצתי הוא תופעה שכיחה בכל סוגי הקבוצות. מושג זה משקף את כוחה של הקבוצה לכפות על כל אחד מחבריה לציית לכללי התנהגות מסוימים. דבר זה מושג הן על-ידי ניסיונות שכנוע מכוונים, מודעים ולא מודעים והן כתוצאה מהצרכים של הפרט להשתייך, להיות מקובל ולהימנע מסנקציות ומדחייה".
המדריכה תשאל את השאלות הבאות:
- מה צורת הלבוש (מכנס) הכי נפוצה בקרב בני נוער ?
- מדוע מרבית בני הנוער בוחרים להתלבש כך?
ההשערה : לשאלה הראשונה, התשובה תהיה: ג'ינס.
לשאלה השנייה : משום שזה נוח, אופנתי וכדומה.
בשלב הזה יש לציין : האם נער שהיה מופיע לבית הספר עם חליפה ועניבה היה מתקבל בהבנה או לחילופין נערה בשמלה הייתה שורדת יום אחד בבית ספר ללא הערות מצד הסביבה.
כמובן שהתשובה לכך היא לא
והשאלה היא : מדוע בוחרים רוב הנערים /ות להתלבש באופן זהה וימנעו ככול האפשר מלהיות חריגים?
כאן נציין שליחיד יש צורך להידמות לקבוצה אליה הוא משתייך, את הסיבות לכך ותינתן הגדרה למושג קונפורמיות על היבטיו השונים.
לקבוצה ישנה היכולת לתמוך ביחיד ולתגמל אותו, אך היא תובעת ממנו לקבל את הנורמות שלה, להיות קונפורמי ולהתנהג בדרך מסוימת - כזו ולא אחרת.
בקרב מתבגרים מקבלת תופעה זו תוקף רב. חלק מתהליך ההתבגרות מאופיין בתפקיד המרכזי, ההולך וגובר, שתופסת קבוצת בני הגיל במקום המשפחה.
למתבגרים קשה יותר לחוות דחייה מקבוצה אליה הם רוצים להשתייך בהשוואה לאנשים מבוגרים ומעוצבים יותר.
https://youtu.be/gCZDLKZ2oGU
סרטון לחץ חברתי - למה הבחורה עומדת
אירוע א'
ליאת ורונית חברות טובות, רוב הזמן הפנוי הן מבלות ביחד, ומסתדרות נהדר. יום אחד הופיעה רונית בחצאית ג'ינס קצרצרה והדוקה וזה מאוד לא התאים להופעתה. היא הייתה שמנמנה ונמוכה. ליאת ניסתה לשכנע את רונית שתוותר על החצאית הזאת. היא אמרה לה שזה בכלל לא מתאים לה, שזה מצחיק.
רונית לא הייתה מוכנה לוותר ואמרה שגם אם זה לא הכי מתאים לה, העיקר להיות בעניינים"".
אירוע ב'
עמוס צופה יחד עם חבריו בהצגה בה משתתף חבר מהכיתה, דני. ההצגה משעממת, משחקו של דני חלש ועמוס היה מאוד רוצה לעזוב, ללכת לשחק כדורגל. אך כיוון שיתר החברים ממשיכים לשבת, גם הוא נשאר.
אירוע ג'
בכיתה של יוסי רבים התלמידים המעתיקים בבחינות. זה הפך כמעט לנורמה של התנהגות. התלמידים הבודדים, ביניהם יוסי, אשר אינם מעתיקים, נחשבים ל"פריירים". כל הניסיונות של יוסי לשכנע את חבריו להפסיק להעתיק, לא הועילו. יחסם אליו הפך להיות כמעט עוין. הם לעגו לו, כינו אותו בשמות גנאי שונים, הפסיקו להזמין אותו לבלות ביחד. יוסי הרגיש מבודד, זר, לא שייך, כמעט מנודה. לאחר התלבטויות החל גם הוא להעתיק בבחינות מתוך תקווה שכך יהיה מקובל בין חבריו לכיתה.
נקודות לדיון
התבטאות הלחץ החברתי בכל אחד מהאירועים.
הכניעה ללחץ החברתי בכל אחד מהאירועים.
התייחסות אישית לכניעה ללחץ החברתי בכל אחד מהאירועים.
בחירת אחת מהדמויות וייעוץ באשר לאפשרויות העומדות בפניה.
הסיבות לכניעה ללחץ החברתי.
התייחסות אישית לתופעת הלחץ החברתי.
אפשרויות לקבלת השונה.
דוגמאות אישיות לתופעת הלחץ החברתי.
בעל זבוב
לאחר הצפייה בסרט ענה על השאלות הבאות:
יחסיהם של רלף וג'ק
מה מייצגת כל דמות?
מה מייצגת כל אחת משתי הקבוצות שבראשן הם עומדים?
הלחץ הקבוצתי
אילו ביטויים של לחץ קבוצתי עולים מהסרט?
מדוע העדיפו הרוב ללכת עם ג'ק?
כתוב על תהליך עמידתו של רלף בלחץ הקבוצתי.
הסמלים בסרט
אילו סמלים מופיעים בסרט? מה מסמל כל סמל?
כתוב על דמות עמה אתה הכי מזדהה בסרט
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה