יום חמישי, 26 באפריל 2018

אמת או חובה - דילמות ביחסי ילדים והורים בשואה

אמת או חובה - דילמות ביחסי ילדים והורים בשואה

הפעילות מיועדת לגילאי 13 ומעלה.
הנושא מאוד קשה ומאוד טעון וכדאי להפעיל שיקול דעת רב בהעברתו.



מטרות :


1.      בעיקר - חיבור רגשי לנושא השואה
2.      הכרת סיפורים ודילמות של הורים וילדים מתקופת השואה. העשרת הידע


ניתוח קטעי מקור : 
"קטע קורע! מתוך הסרט: החיים היפים" (קטע מצחיק)
"הסדר האחרון בגטו ורשה" (שיר מאוד מרגש ועצוב)
עקדת יצחק – מקור מקראי מתוך ספר בראשית
מקור ספרותי - משחק במפתח / אידה פינק
מקור היסטורי – מתוך עדות על "הטיול האחרון של קורצ'ק וחניכיו להשמדה"
'דרך לא ארץ' _ סיפורה של חנה מלר_ הפרידה מהאם – (קטע מרגש ועצוב מאוד)
המבריח הקטן / מאת הנריקה לאזוורט
גבריאל הלר - "כי אחיה ואספר"


פתיחת שיעור - בירור עמדות 

שאלו:מי מכם יודע כמה ילדים יהודים נספו בשואה?
אמרו:על פי הערכות, כ1.2 מיליון ילדים יהודים נספו בשואה. 
ערכו הצבעה : אם הייתם צריכים להיות מבוגר או ילד בתקופת השואה, מה הייתם בוחרים ? 
שאלו : מדוע בחרת להיות ילד ? מדוע בחרת להיות מבוגר ?


דיון בתתי קבוצות

כל קבוצה תקבל דף מקור אחד. הדף מכיל  גם שאלות לדיון. דפי המקורות מופיעים בסוף קובץ זה.
עליהם לקרוא או לצפות בקטע המקור ולענות על השאלות.

דיון במליאה

מטרת הדיון : 
התלמידים יחלצו את הערכים המופיעים בקטעי המקורות  
התלמידים יגלו כי ישנם התנגשות בין הערכים 
התלמידים יחשפו באופן ראשוני למושג "דילמה" 
שאלו: אילו שאלות בקטעי המקורות שקיבלתם שאלו הילדים ? (רשמו את השאלות על הלוח)
שאלו : מה משותף לכל השאלות (תשובות אפשריות : הילדים רוצים לדעת מה קורה כעת ומה יקרה בעתיד)
שאלו: מה התשובות שהילדים קיבלו מהמבוגרים ? (רשמו על הלוח את התשובות)
שאלו: מה דעתכם על התשובות ? מדוע המבוגר החליט לדעתכם לענות כך ?
שאלו : האם יש דימיון בין תשובות המבוגרים בקטעים השונים? 
שאלו : האם התנהגותם של המבוגרים היא "ערכית" ? מדוע ?
שאלו : מהם הערכים שהמבוגר פועל לפיהם בכל קטע ?
שאלו : באילו תנאים המבוגר לדעתכם היה בוחר לענות אחרת (לשקר/להגיד אמת)
שאלו : לפי כל הקטעים , איזה ערך הוא הכי חשוב ? 
ערכים מתנגשים – 

ראינו בדיון שעלו מספר ערכים ולרוב ההחלטה איזה ערך חשוב יותר אינה פשוטה.
שאלו : מישהו יודע איך נקרא מצב שבו אנו צריכים להחליט איזה ערך חשוב יותר ?
דילמה – מצב בו התנהגותנו תפגע בערך אחד על מנת לממש ערך אחר


עקדת יצחק



קצת רקע -
לפי הסיפור בתנ"ך אברהם הלך להר המוריה על פי מצוותו של האלוהים עם יצחק בנו האהוב על מנת לעקוד אותו (לקשור אותו) לשוחטו ולשורפו כקורבן. ברגע האחרון בטרם פעולת השחיטה קרא מלאך לאברהם לא לעשות לבנו מאומה, ושיבח אותו כי הוא "ירא אלוהים". מעשה זה נחשב במסורת היהודית ובמסורות נוספות למופת של מסירות נפש ושל אמונה באלוהים, ולניסיון הקשה ביותר שנתנסה אברהם על ידי האל.


בראשית פרק כב, פסוקים א-יט
א וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, וְהָאֱלֹהִים, נִסָּה אֶת-אַבְרָהָם; וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי. ב וַיֹּאמֶר קַח-נָא אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ אֲשֶׁר-אָהַבְתָּ, אֶת-יִצְחָק, וְלֶךְ-לְךָ, אֶל-אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה; וְהַעֲלֵהוּ שָׁם, לְעֹלָה, עַל אַחַד הֶהָרִים, אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ...
וַיִּקַּח אַבְרָהָם אֶת-עֲצֵי הָעֹלָה, וַיָּשֶׂם עַל-יִצְחָק בְּנוֹ, וַיִּקַּח בְּיָדוֹ, אֶת-הָאֵשׁ וְאֶת-הַמַּאֲכֶלֶת; וַיֵּלְכוּ שְׁנֵיהֶם, יַחְדָּו. ז וַיֹּאמֶר יִצְחָק אֶל-אַבְרָהָם אָבִיו, וַיֹּאמֶר אָבִי, וַיֹּאמֶר, הִנֶּנִּי בְנִי; וַיֹּאמֶר, הִנֵּה הָאֵשׁ וְהָעֵצִים, וְאַיֵּה הַשֶּׂה, לְעֹלָה. ח וַיֹּאמֶר, אַבְרָהָם, אֱלֹהִים יִרְאֶה-לּוֹ הַשֶּׂה לְעֹלָה, בְּנִי; וַיֵּלְכוּ שְׁנֵיהֶם, יַחְדָּו. ט וַיָּבֹאוּ, אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר-לוֹ הָאֱלֹהִים, וַיִּבֶן שָׁם אַבְרָהָם אֶת-הַמִּזְבֵּחַ, וַיַּעֲרֹךְ אֶת-הָעֵצִים; וַיַּעֲקֹד, אֶת-יִצְחָק בְּנוֹ, וַיָּשֶׂם אֹתוֹ עַל-הַמִּזְבֵּחַ, מִמַּעַל לָעֵצִים. י וַיִּשְׁלַח אַבְרָהָם אֶת-יָדוֹ, וַיִּקַּח אֶת-הַמַּאֲכֶלֶת, לִשְׁחֹט, אֶת-בְּנוֹ. יא וַיִּקְרָא אֵלָיו מַלְאַךְ ה', מִן-הַשָּׁמַיִם, וַיֹּאמֶר, אַבְרָהָם אַבְרָהָם; וַיֹּאמֶר, הִנֵּנִי. יב וַיֹּאמֶר, אַל-תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל-הַנַּעַר, וְאַל-תַּעַשׂ לוֹ, מְאוּמָה: כִּי עַתָּה יָדַעְתִּי, כִּי-יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה, וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ, מִמֶּנִּי
מה השאלה שהילד שואל את אביו ?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
מהי תשובתו של האב?
__________________________________________________________________
אמת או חובה
מה הקושי שאיתו מתמודד האב לדעתכם בקטע ? (נמקו) __________________
האם האב אומר אמת לבנו ? ____________________________
מה הורים חייבים לילדיהם לדעתכם ? _______________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________


אלו מהדברים שרשמתכם בשאלה הקודמת מופיעים במקרה זה ? ________________________
__________________________________________________________________

מה חסר ומדוע ? __________________________________________________________



הסדר האחרון בגטו ורשה / הרב שלמה קרליבך


קצת רקע -
גטו ורשה היה הגדול בגטאות היהודיים בפולין בתקופת השואה. הגטו הוקם על ידי הנאצים ב-12 באוקטובר 1940 ובשיאו מנה כ-450,000 נפש. הגטו נחרב במאי 1943 בתום מרד גטו ורשה, שהיה הגדול מבין מרידות היהודים בתקופת השואה.  פינוי גטו ורשה והמרד שבו החלו בערב פסח
מומלץ לתת לילדים לשמוע את הביצוע
https://www.youtube.com/watch?v=4P9BagF84T4
הסדר האחרון בגטו ורשה ...
היה שם מוישל'ה אחד ,
מוישל'ה האחרון, בגטו ורשה
שואל את אביו מה נשתנה .
"מה נשתנה הלילה הזה, מכל הלילות ?
למה הלילה הזה ארוך ומפחיד ,
מכל לילה אחר "?
כשמוישל'ה שאל את השאלות ,
שמים וארץ נעמדו דום ,
המלאכים פחדו להרעיש ,
ואביו... אביו ,
רצה לענות "עבדים היינו ".
ומוישל'ה אמר :
"טטה זיסה (אבא יקר ,)
יש לי עוד שאלה אחת משלי ,
וזו שאלתי, אני רוצה לדעת, אבא יקר ,
האם עדיין אהיה בחיים בשנה הבאה, לשאול
אותך מה נשתנה ?
האם ישאר איזה ילד יהודי בחיים ,
לשאול מה נשתנה ?
האם ישאר איזה אבא יהודי בחיים ,
לענות עבדים היינו ?
ואביו ענה: אני לא יודע ,
אני לא יודע, אני לא יודע אם אני אחיה ,
אני לא יודע, אני לא יודע אם אתה תחיה ,
אבל אני יודע שתמיד יהיה
מוישל'ה אחד, איפה שהוא ,
איפה שהוא, שואל את ה"מה נשתנה ,"
אני לא יודע אם אנו נחיה
אבל אני יודע דבר אחד ...
"כי בשם קודשך נשבעת לו שלא יכבה נרו לעולם ועד "


מה השאלה האחרונה שהילד שואל את אביו ?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
מהי תשובתו של האב?
__________________________________________________________________
אמת או חובה
מה הקושי שאיתו מתמודד האב לדעתכם בקטע ? (נמקו) __________________
האם האב אומר אמת לבנו ? ____________________________
מה הורים חייבים לילדיהם לדעתכם ? _______________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
אלו מהדברים שרשמתכם בשאלה הקודמת מופיעים במקרה זה ? ________________________
__________________________________________________________________

מה חסר ומדוע ? __________________________________________________________



קטע מצחיק מהסרט "החיים יפים"

https://www.youtube.com/watch?v=Sp73297tlMY
קצת רקע -
"החיים יפים" הוא סרט איטלקי שיצא לאקרנים ב-1997. הסרט הוא קומדיה טרגית העוסקת בשואת יהודי איטליה, כפי שהיא משתקפת בחיי משפחה אחת.

במחנה הריכוז בו שוהים האב ובנו האב מנסה לגונן על רגשותיו של הבן על ידי כך שהוא אומר לו שהכל חלק ממשחק שבו צוברים נקודות, ומי שצובר 1,000 נקודות זוכה במשחק ומקבל טנק אמיתי. כאשר מגיע השומר, הדובר גרמנית, האב מתנדב לתרגם את הוראותיו, אף שאינו יודע גרמנית.
מה השאלה שלדעתכם הילד שאל את אביו כשהם באו למחנה הריכוז ?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
מה מספר האב לבנו לגבי מחנה הריכוז ?
__________________________________________________________________
אמת או חובה
מה הקושי שאיתו מתמודד האב לדעתכם ? (נמקו) __________________
האם האב אומר אמת לבנו ? ____________________________
מה הורים חייבים לילדיהם לדעתכם ? _______________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________


אלו מהדברים שרשמתכם בשאלה הקודמת מופיעים במקרה זה ? ________________________
__________________________________________________________________

מה חסר ומדוע ? __________________________________________________________


מקור היסטורי : " הטיול האחרון של קורצ'אק"

קצת רקע -
קורצ'אק היה איש חינוך ומנהל בית יתומים בפולין.  בימי השואה, כשהגיע תורם של ילדי בית היתומים שלו בגטו ורשה להישלח לטרבלינקה, סירב להצעה להינצל לבדו ובחר ללכת למוות בטרבלינקה עם חניכיו.


מה השאלה לדעתכם שהילדים שאלו את קורצ'אק ?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
מהי תשובתו?
__________________________________________________________________
אמת או חובה
מה הקושי שאיתו מתמודד קורצ'אק לדעתכם ? (נמקו) __________________
האם הוא אומר את כל האמת לילדים ? ____________________________
האם זה בסדר לדעתכם ? _______________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________

אלו מהדברים שרשמתכם בשאלה הקודמת מופיעים במקרה זה ? ________________________
__________________________________________________________________
מה חסר ומדוע ? __________________________________________________________

גבריאל הלר - "כי אחיה ואספר"

יליד צ'כוסלובקיה. בהיותו בן 14 הגיע עם משפחתו לאושוויץ. שם הופרד מאביו ונשלח למחנות שונים, ביניהם מאוטהאוזן.
ב-5.5.45 נמצא גבריאל הלר ע"י כוחות אמריקאיים בצריף נטוש במחנה גוזן.

דפקתי על הדלת. על הלוחית נכתב: ד"ר שוונגל, רופא הסגל. אשתו פתחה לי את הדלת והכניסה אותי פנימה. מזווית עיני קלטתי שתי בנות, אחת כבת שש (כמעט בגילה של הינדה) והשנייה כבת 12 או 13. "היא בגילה של יהודית", חשבתי ומחנק מילא את גרוני. בתוך שעתיים וחצי ניקיתי בחריצות את הדירה, כאילו לא עשיתי מעולם כל דבר אחר. בסוף הפרוזדור הארוך ניצבה חבית שופכין מלאה צואת אדם. ה"גניידיגע פראו", הגברת הנכבדה, ציוותה עלי לרוקן אותה לתוך בור השופכין שסבב את המחנה. כשסיימתי את המבצע גיליתי כי הייתי לבדי, איש לא ראה אותי. הייתי חופשי לנפשי. איש לא ידע היכן אני, איש לא חיפש אחרי. אך לאן יכולתי לברוח, ואיך יכולתי לעזוב את אבי? לא, המחשבה על כך לא היתה מעשית.

בחוזרי, פקדה עלי הגברת לנקות את המטבח. זה היה חדר פשוט למראה ובו שני שולחנות. מתחת לשולחן העבודה סודרו מצרכים וכלים על גבי מדפי עץ. על שולחן שני נערכו כלי האוכל. מחיצה הפרידה בין הסלון למטבח. הגברתי את מהירותי ויעילותי, רציתי שהגברת תהיה מרוצה ותזמין אותי שוב לביתה. אם אוכל להביא לאבא ביצה או ירק, הוא יישאר בחיים, חשבתי בתקווה מהולה בייאוש.

סיימתי את עבודתי ותליתי מבט בגברת. "בואו אחרי", אמרה לי בקול יבש. הלכתי בעקבותיה לחדר ששימש כמזווה. תריסרי ביצים, חבילות גבינה קשה, נקניקים וקופסאות ניצבו בערבוביה. ראשי היה סחרחר. לא הייתי רעב במיוחד, אך שפע המזון בלבל את דעתי. כמה אנשים יכלו להינצל בעזרת הכמויות הללו! לא יכולתי להגניב מזון לכיסיי, כי המצרכים נארזו בחבילות כבדות.

כעבור שעה קלה חזרה הגברת ואני הראיתי לה איך מיינתי וסידרתי את המצרכים. "יפה מאד", שיבחה אותי לראשונה מאז הבוקר, "רואים שאתה בא מבית מסודר. אתה לבד כאן?" עניתי לה כי אבא נמצא אתי ואילו אמא ואחיותיי נמצאות "בצד השני". "אני מקווה שנפגש פעם", הוספתי בנימוס ומיד נבוכותי. איך שכחתי איפה אני נמצא? איך עלה בדעתי לחשוב שגברת גרמניה רואה בי בן אנוש? ואמנם, אם חשבה עלי בכלל, היה זה על פי מושגים אחרים. בעיניה הייתי יצור נחות, לא אדם. "טוב, עכשיו תוריד את הז'קט", הורתה לי והתחילה למשמש בגופי. התאבנתי במבוכה. הייתי נכון לוותר על עבודתי בביתה ואפילו במחיר ארוחת מלכים. לבסוף הסתיים המישוש המעליב. "נו, ממילא לא יכולת להסתיר כלום", אמרה, וכאילו על מנת לרצות, הוסיפה: "בוא הנה, קח שתי ביצים".

עמדתי נבוך. היא חתכה שתי פרוסות לחם, כל אחת בעובי של 100 גרם והניחה בתוך ידי.  "תודה רבה", אמרתי לה, "זה בשביל אבא, הוא חולה". ואז נבהלתי, מה אמרתי? היא עלולה להלשין עליו לממונים עלינו ואז... ריבונו של עולם, לא יכולתי לסיים את המחשבה המחרידה. היא אפילו לא הקשיבה לדבריי. "רגע, רגע" אמרה, בראותה שידיי נשלחות אל כיסי. "אשים לך את הלחם בנייר". היא מרחה את הפרוסות בממרח כלשהו ועטפה את הכריך בנייר עבה. הודיתי לה שנית ונפרדתי ממנה לשלום.

רצתי לבלוק בהתרגשות עצומה.
שאלות לדיון
מה השאלה שלדעתכם הילד שאל את אביו כשהם באו למחנה הריכוז ?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
מה לדעתכם הילד יודע לגבי המצב בו מצויים הוא ומשפחתו ?
__________________________________________________________________
אמת או חובה
מה הקושי העיקרי שאיתו מתמודד הילד לדעתכם ? (נמקו) __________________
מה הקושי העיקרי שאיתו מתמודדים ההורים לדעתכם ? (נמקו) __________________
האם ההורים ממלאים לדעתכם את חובתם כלפי ילדם בסיפור זה ?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________



המבריח הקטן / מאת הנריקה לאזוורט

(שיר על נער הבורח כל יום מהגטו על מנת להשיג אוכל למשפחתו ,גירסה מקוצרת)

בעד תל, בעד פירצה, בעד צריח,
בעד תיל, בעד עי, בעד גדר,
מזה-רעב, עז נפשי, קשיח
כמו חתול אחמוק, אמהר.

השק על בית השחי,
בלויי סחבות על גב,
זריז וקל רגליים,
כבד - חרד לבב.

אם יד הגורל בעוכרי,
נפשי בכפי אשימה,
במארב יאבדו חיי -
אל תחכי לי, אמא.

אלייך עוד לא אחזור,
קולי אי-שם יאבד,
אבק הרחוב יקבור
גורל ילד לעד.

ודאגה רק אחת
קפאה על פי הקר:
מי זה, אמי שלי,
לחמך יביא מחר?



שאלות לדיון
מה השאלה שלדעתכם הילד שאל את הוריו כשהם באו למחנה הריכוז ?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
מה לדעתכם הילד יודע לגבי המצב בו מצויים הוא ומשפחתו ?
__________________________________________________________________
אמת או חובה
מה הקושי העיקרי שאיתו מתמודד הילד לדעתכם ? (נמקו) __________________
מה הקושי העיקרי שאיתו מתמודדת האם לדעתכם ? (נמקו) __________________
האם האמא ממלאת לדעתכם את חובתה כלפי הילד בסיפור זה ?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________



מקור ספרותי :משחק במפתח / אידה פינק

קצת רקע -  הנאצים שלחו למחנות ריכוז והשמדה יהודים. זהו סיפורה של משפחה בזמן השואה באירופה . אבי המשפחה הוא יהודי ואשתו ובנו אינם יהודים.
הם סיימו זה עתה את ארוחת הערב והאישה הסירה את הצלחות מהשולחן, [..]
"נשחק עוד פעם אחת במפתח, רק היום, נכון?" פנתה אל הגבר. הוא לא ענה, כי לא היה לו כל ביטחון שזו אכן תהיה החזרה האחרונה. עדיין פיגר בשתיים שלוש דקות. הוא קם ופנה אל הדלת המוליכה אל חדר האמבטיה. אז השמיעה האישה בקול שקט את הצלילים: "דינג-דונג" - היא חיקתה את צלצול הפעמון יפה להפליא, ה"דינג-דונג" שלה נשמע ממש כמו הצליל השקט המתנגן של הפעמון.
לשמע הצלצול הערב כל-כך מפי האם זינק הילד מכיסאו ורץ אל דלת היציאה, שפרוזדור צר הוליך אליה מן החדר. "מי שם?" שאל.
"תיכף אני פותח, אני רק מחפש את המפתח," נשמע קול הילד שנית. אחר-כך נכנס אל החדר במרוצה וברקיעות רגליים קולניות. הוא הקיף את השולחן בריצה, משך מגירה מהמזנון והחזיר אותה למקומה בחבטה עזה.
"תיכף, עוד רגע, אני לא יכול למצוא, אני לא יודע איפה אמא שמה אותו," קרא הילד בקול רם מאוד, גרר כיסא, טיפס עליו והושיט יד למדף העליון של הכוננית.
"או, או, הנה! מצאתי!" פרץ בתרועת ניצחון עליזה.
אחר- כך ירד מהכסא, גרר אותו בחזרה אל השולחן, ובלי להביט באמו ניגש בצעדים מתונים אל דלת היציאה. משב צינה וריח לחות עלו מחדר המדרגות.
"תסגור, חמודי," אמרה האישה בקול נמוך, "עשית את זה נהדר, באמת."
הוא לא שמע את דבריה. הילד עמד באמצע החדר ומבטו נעוץ בדלת הסגורה של חדר האמבטיה.
"תסגור את הדלת," חזרה ואמרה בקול עייף ועמום. ערב-ערב חזרה על אותן מילים, וערב-ערב היה הוא נועץ מבט בדלת הסגורה של חדר האמבטיה. לבסוף נשמע חריקה. הגבר היה חיוור ועל בגדיו היו כתמים לבנים של סיד ואבק. הוא עמד בפתח ומצמץ בעיניו בצורה מצחיקה.
"נו, איך זה?" שאלה האשה.
"עדיין חסרות לי כמה דקות, הוא היה צריך לחפש קצת יותר זמן.... כל-כך צר שם, וכשאני צריך לסובב את הגוף בחזרה... ושיעשה יותר רעש, שירקע יותר ברגליים..."
הילד לא הסיר את מבטו ממנו. "תגיד לו משהו," אמרה האישה בלחש.
"מצוין, עשית את זה מצוין, קטנצ'יק שלי," אמר בנימה מכנית. "כן, כן," קראה האישה, "אתה באמת עושה את זה נהדר, חמוד שלי. אתה בכלל לא ילד קטן. אתה מתנהג כמו גדול, אתה ילד גדול, נכון? אתה הרי יודע שאם מישהו יצלצל באמת בשעות היום, כשאמא בעבודה, הכל יהיה תלוי בך, נכון? ומה תגיד כשישאלו על ההורים?"
"אמא בעבודה..."
"ואבא?" ,  הילד שתק.
"ואבא?" צעק הגבר בחרדה.  הילד החוויר.
"ואבא?" חזר הגבר ושאל והנמיך את קולו.

"מת," ענה הילד והשליך את עצמו אל אביו העומד בסמוך וממצמץ בעיניו בצורה מצחיקה, אבל גם הוא עצמו מזמן היה בגדר מת מבחינתם של מי שיצלצלו באמת.

מהי לדעתכם מטרת המשחק שהם משחקים ?
__________________________________________________________________
מה סיפרו ההורים לילד לדעתכם לגבי המשחק ומטרתו ?
__________________________________________________________________
אמת או חובה
מה הקושי שאיתו מתמודדים ההורים לדעתכם בקטע ? (נמקו) __________________
האם הם אומרים את האמת לילד  ? ____________________________
מה הורים חייבים לילדיהם לדעתכם ? _______________________________________
__________________________________________________________________
אלו מהדברים שרשמתכם בשאלה הקודמת מופיעים במקרה זה ? ________________________
מה חסר ומדוע ? __________________________________________________________


סרטון תיעודי - חנה מלר ,הפרידה מהאם

שאלות לדיון
מה השאלה שלדעתכם הילדה שאל את אמא שלה כשהם ברחו לאסם ?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
מה לדעתכם הילדה ידעה לגבי המצב בו מצוייה המשפחה ?
__________________________________________________________________
אמת או חובה - בשלבים הראשונים של הסיפור
מה הקושי העיקרי שאיתו התמודדה הילדה לדעתכם ? (נמקו) __________________
מה הקושי העיקרי שאיתו התמודדה האם לדעתכם ? (נמקו) __________________
האם האמא מילאה לדעתכם את חובתה כלפי הילדה בסיפור זה ?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה