להיזהר בשיחה מכשלי הקשבה :
טעות נפוצה - הקשבה אוטוביוגרפיה
תוך כדי הקשבה, אנחנו מקשרים את הנאמר לחוויות אישיות שעברנו, לדברים שקרו לנו או לסיפורים שכבר שמענו. למשל...
קרה לי מקרה דומה..
הייתי במצב שלך...
אני מבין איך את/ה מרגיש/ה כי עברתי חװיה דומה...
טעות נפוצה - הקשבה פתרון
תוך כדי הקשבה אנו מנסים לעצב פתרון לדובר ולייעץ על פי הפתרון שעיצבנו. למשל... מה שאת/ה צריך/ה לעשות זה...
לדעתי ניתן לפתור את הבעיה על ידי....
כדאי לך לנסות....
טעות נפוצה - הקשבה שיפוטית
תוך כדי הקשבה אנחנו שופטים את הנאמר לחיוב או לשלילה. למשל.... לא היית צריך/ה.... הטעות שלך היא ......
עשית את הדבר הנכון ....
והכי חשוב - להיות נוכח באמת בשיחה, אמפתי ואמיתי
טעות נפוצה - הקשבה אוטוביוגרפיה
תוך כדי הקשבה, אנחנו מקשרים את הנאמר לחוויות אישיות שעברנו, לדברים שקרו לנו או לסיפורים שכבר שמענו. למשל...
קרה לי מקרה דומה..
הייתי במצב שלך...
אני מבין איך את/ה מרגיש/ה כי עברתי חװיה דומה...
טעות נפוצה - הקשבה פתרון
תוך כדי הקשבה אנו מנסים לעצב פתרון לדובר ולייעץ על פי הפתרון שעיצבנו. למשל... מה שאת/ה צריך/ה לעשות זה...
לדעתי ניתן לפתור את הבעיה על ידי....
כדאי לך לנסות....
טעות נפוצה - הקשבה שיפוטית
תוך כדי הקשבה אנחנו שופטים את הנאמר לחיוב או לשלילה. למשל.... לא היית צריך/ה.... הטעות שלך היא ......
עשית את הדבר הנכון ....
והכי חשוב - להיות נוכח באמת בשיחה, אמפתי ואמיתי
לזהות את הפרה
סיפור
חסידי 2מספר על רב פלוני שבא לבקר את חברו, רב
מפורסם שלו חסידים רבים. לפני כניסת השבת נכנס הוא לבית
הכנסת, והנה יושב אותו רב לבדו וקורא במתיקות ובדבקות את
שיר -השירים.
לפתע פורץ את הדלת יהודי פשוט, כולו מדיף ניחוח רפת, וצועק:
“רבי, רבי!”
“מה לך, בני?” - שואל הרב, והכפרי משיב בהתרגשות:
“הפרה, הפרה! פרתי חולה ואני מאוד חושש לה”...
הקשיב לו הרב בהקשבה גדולה, חקר, התעניין ואז ענה לו:
“לך אצל פלוני הווטרינר, ואני אתפלל לקב”ה שיהיה בעזרך.”
חרה אפו של האורח על אותו
יהודי שהעז להפריע את
אווירת הקדושה בשל דברי
חולין שכאלו. אמר לו הרבי:
“וכי מה אתה סבור כי מה
שבאמת מטריד את אותו יהודי
היא פרתו? וכי אינך רואה כי
יהודי זה פשוט מחפש את קירבת הרב שלו.
אלא, שאיך יתקשר עימי,
בליבון סוגיות מהתלמוד ? לא, אין לו אלא את פרתו”...
סיפור זה הוא פתיח נאה לערכה העוסקת בפיתוח קשר משמעותי
ומצמיח בין מדריכים לתלמידיהם. אנשים, מטבעם, צמאים לקשר,
אבל התקרבות אמיתית, היפתחות אמיתית, חיבור אמיתי - אינם
פשוטים ואינם ברורים מאליהם. חכמתו של הרבי הייתה בזיהוי
ש”הפרה” עליה בא הכפרי להתייעץ, אינה אלא “סיפור כיסוי”
ואמצעי ליצירת קשר. האורח התבונן על ההתרחשות במבט
חיצוני, ציני, פטרוני, ואילו הרב התמקד בפנימיות
מפורסם שלו חסידים רבים. לפני כניסת השבת נכנס הוא לבית
הכנסת, והנה יושב אותו רב לבדו וקורא במתיקות ובדבקות את
שיר -השירים.
לפתע פורץ את הדלת יהודי פשוט, כולו מדיף ניחוח רפת, וצועק:
“רבי, רבי!”
“מה לך, בני?” - שואל הרב, והכפרי משיב בהתרגשות:
“הפרה, הפרה! פרתי חולה ואני מאוד חושש לה”...
הקשיב לו הרב בהקשבה גדולה, חקר, התעניין ואז ענה לו:
“לך אצל פלוני הווטרינר, ואני אתפלל לקב”ה שיהיה בעזרך.”
חרה אפו של האורח על אותו
יהודי שהעז להפריע את
אווירת הקדושה בשל דברי
חולין שכאלו. אמר לו הרבי:
“וכי מה אתה סבור כי מה
שבאמת מטריד את אותו יהודי
היא פרתו? וכי אינך רואה כי
יהודי זה פשוט מחפש את קירבת הרב שלו.
אלא, שאיך יתקשר עימי,
בליבון סוגיות מהתלמוד ? לא, אין לו אלא את פרתו”...
סיפור זה הוא פתיח נאה לערכה העוסקת בפיתוח קשר משמעותי
ומצמיח בין מדריכים לתלמידיהם. אנשים, מטבעם, צמאים לקשר,
אבל התקרבות אמיתית, היפתחות אמיתית, חיבור אמיתי - אינם
פשוטים ואינם ברורים מאליהם. חכמתו של הרבי הייתה בזיהוי
ש”הפרה” עליה בא הכפרי להתייעץ, אינה אלא “סיפור כיסוי”
ואמצעי ליצירת קשר. האורח התבונן על ההתרחשות במבט
חיצוני, ציני, פטרוני, ואילו הרב התמקד בפנימיות
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה