ליל הסדר הוא לילה שבו המבוגרים מסבירים לצעירים אודות יציאת מצרים
זהו יום ההולדת של העם היהודי.
יום שבו 12 שבטים יצאו ממצרים ביחד והפכו לעם בן חורין.
"השתא עבדי לשנה הבאה בני חורין" - מה ה'מִצְרַיִם' שלך? -
אפשר שבליל הסדר כל אחד יאמר דבר אחד אליו הוא קצת משועבד והיה רוצה להשתחרר ממנו בשנה הקרובה
(למשל: פייסבוק, הסלולארי, העבודה, וכדו').
פסח משום שפסח המלאך במכת בכורות על בתי ישראל
ליל הסדר - כיוון שהוא מתנהל על פי הסדר של ההגדה
הגדה - כיוון שהמצווה היא "והגדת לבנך" אודות יציאת מצריים
ההגדה של פסח כפי שהיא מוכרת לנו נכתבה לפני כאלפיים שנה
מרור זה חסה (או שורש חזרת)
סברי מרנן - בידיעתכם וברשותכם מוריי (שימו לב מתחילים)
כרפס זה סלרי. פעם היה נהוג לסיים סעודות באכילת סלרי וירקות חמוצים.
בהגדה זה הפוך בכוונה- בתחילת הסעודה , כדי להתמיה את הילדים
הילדים מבינים שזהו ערב יוצא דופן (כרפס בתחילת הסעודה, לא נוטלים ידיים בהתחלה, מצות...)
ולכן שואלים :
מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות ?
אף אחת מהשאלות ששואלים הילדים איננה הגיונית :
לגבי הקושיה הראשונה:
מטבילין בראשונה את הכרפס במי מלח, פעם שנייה את המרור בחרוסת
הבן עוד לא ראה שהטבילו שתי פעמים (אלא רק פעם אחת בכרפס)
ולכן שאלתו לא הגיונית
לגבי הקושיה השנייה :
הנוסח אינו הגיוני כיוון שבמשך השנה איננו אוכלים מצות
לגבי הקושיה השלישית :
מדוע הבן שואל מדוע אוכלים מרור שעוד לא נאכל כלל?
לגבי הקושיה הרביעית:
בכל הלילות בימינו לא נהוג לאכול בהסבה
ועוד שגם בליל הסדר אנו לא באמת מסובים
לאורך כל ליל הסדר, אין תשובה לקושיות שנשאלו בליל הסדר
-----------------------------------------------
4 בנים:
4 בנים ו4 כוסות לכבוד 4 דרכים שבהם גאל ה' את ישראל ("והוצאתי", "והצלתי", "וגאלתי" "ולקחתי")
4 בנים -
ארבעה סוגי יהודים. התם והאדיש הם הכי גרועים. הרשע לפחות מכיר את הדברים שנגדם הוא יוצא ומנהל דיאלוג.
(אם אתם קוראים שורות אלו אז אינכם אדישים. קבלו ח.ח )
מדוע בהגדה של פסח אנו קוראים חכם לאותו ילד ששאל:
למה מי שאומר "מה העדות והחקים והמשפטים אשר צוה ה' אלהינו אתכם" הוא חכם
ומי שאומר "מה העבודה הזאת לכם"הוא רשע ?
(השאלה של שניהם היא מאוד דומה)
----------------------------------------------
שלוש מצות במרכז השולחן לכבוד עם ישראל, הלווים והכהנים. האפיקומן הוא המצה האמצעית
אפיקומן - מיוונית "להוציא מעדנים" (קינוח, מוגש בסוף הארוחה)
-------------------------------
הא לחמא עניא -
נאמר בארמית כיוון שעניי העם לא ידעו עברית
כיוון שהדלת פתוחה (לאליהו הנביא) העניים שומעים שהם מוזמנים ונכנסים לאכול
------------------------------
מסובין - אוכלים על כורסאות שכיבה מפוארות כמנהג המלכים בימי קדם.
כיוון שהיום מנהג זה כבר לא קיים, אוכלים בהסבה על ידי הישענות על הכיסא שמאלה
מעשה ברבי אליעזר -
האירוע התקיים בבני ברק באיזור צומת מסובים.
הרבנים לא ראו שהגיע הבוקר כיוון שליל הסדר נערך בחשאי במרתף הבית (עקב הכיבוש הרומאי)
רבי אליעזר אומר - אני כל כך שמח שבן זומא דרש ושכנע את כולם
שסיפור יציאת מצרים צריך להיאמר גם בלילות כיוון שבזכותו זכינו לעסוק
ביציאת מצרים לילה שלם, ולהבין דברים לגבי הגאולה של עם ישראל בעבר ובעתיד.
ערוב –חיות מזיקות או טורפות
דבר – מחלה פוגעת בבעלי החיים
שחין – מחלת אבעבועות
כוס חמישית לאליהו הנביא -
הייתה מחלוקת בגמרא - האם שותים ארבע כוסות או חמש ?
מחמת הספק מוזגים את הכוס החמישית אבל לא שותים ממנה. כוס זאת מיועדת לאליהו הנביא .
המסורת היא שכשיבוא אליהו הנביא (התשבי) הוא יפתור את כל חילוקי הדעות לקראת ביאת המשיח
כולל מחלוקת זו.
11 כוכביא - הכוכבים שעליהם חלם יוסף
13 מדיא - מידות הרחמים בהם מתגלה הקדוש ברוך הוא
-----------------------------------------------------------------
קבצי וורד - הגדה נוסח ארוך, הגדה נוסח קצר
סרטונים - יציאת מצריים, עשרת המכות
הכל בכתובת -
https://drive.google.com/#folders/0B8oW8DMT-62VMDBaZ0xHckFPaEk
זהו יום ההולדת של העם היהודי.
יום שבו 12 שבטים יצאו ממצרים ביחד והפכו לעם בן חורין.
"השתא עבדי לשנה הבאה בני חורין" - מה ה'מִצְרַיִם' שלך? -
אפשר שבליל הסדר כל אחד יאמר דבר אחד אליו הוא קצת משועבד והיה רוצה להשתחרר ממנו בשנה הקרובה
(למשל: פייסבוק, הסלולארי, העבודה, וכדו').
פסח משום שפסח המלאך במכת בכורות על בתי ישראל
ליל הסדר - כיוון שהוא מתנהל על פי הסדר של ההגדה
הגדה - כיוון שהמצווה היא "והגדת לבנך" אודות יציאת מצריים
ההגדה של פסח כפי שהיא מוכרת לנו נכתבה לפני כאלפיים שנה
מרור זה חסה (או שורש חזרת)
סברי מרנן - בידיעתכם וברשותכם מוריי (שימו לב מתחילים)
כרפס זה סלרי. פעם היה נהוג לסיים סעודות באכילת סלרי וירקות חמוצים.
בהגדה זה הפוך בכוונה- בתחילת הסעודה , כדי להתמיה את הילדים
הילדים מבינים שזהו ערב יוצא דופן (כרפס בתחילת הסעודה, לא נוטלים ידיים בהתחלה, מצות...)
ולכן שואלים :
מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות ?
אף אחת מהשאלות ששואלים הילדים איננה הגיונית :
לגבי הקושיה הראשונה:
מטבילין בראשונה את הכרפס במי מלח, פעם שנייה את המרור בחרוסת
הבן עוד לא ראה שהטבילו שתי פעמים (אלא רק פעם אחת בכרפס)
ולכן שאלתו לא הגיונית
לגבי הקושיה השנייה :
הנוסח אינו הגיוני כיוון שבמשך השנה איננו אוכלים מצות
לגבי הקושיה השלישית :
מדוע הבן שואל מדוע אוכלים מרור שעוד לא נאכל כלל?
לגבי הקושיה הרביעית:
בכל הלילות בימינו לא נהוג לאכול בהסבה
ועוד שגם בליל הסדר אנו לא באמת מסובים
לאורך כל ליל הסדר, אין תשובה לקושיות שנשאלו בליל הסדר
-----------------------------------------------
4 בנים:
4 בנים ו4 כוסות לכבוד 4 דרכים שבהם גאל ה' את ישראל ("והוצאתי", "והצלתי", "וגאלתי" "ולקחתי")
4 בנים -
ארבעה סוגי יהודים. התם והאדיש הם הכי גרועים. הרשע לפחות מכיר את הדברים שנגדם הוא יוצא ומנהל דיאלוג.
(אם אתם קוראים שורות אלו אז אינכם אדישים. קבלו ח.ח )
מדוע בהגדה של פסח אנו קוראים חכם לאותו ילד ששאל:
למה מי שאומר "מה העדות והחקים והמשפטים אשר צוה ה' אלהינו אתכם" הוא חכם
ומי שאומר "מה העבודה הזאת לכם"הוא רשע ?
(השאלה של שניהם היא מאוד דומה)
----------------------------------------------
שלוש מצות במרכז השולחן לכבוד עם ישראל, הלווים והכהנים. האפיקומן הוא המצה האמצעית
אפיקומן - מיוונית "להוציא מעדנים" (קינוח, מוגש בסוף הארוחה)
-------------------------------
הא לחמא עניא -
נאמר בארמית כיוון שעניי העם לא ידעו עברית
כיוון שהדלת פתוחה (לאליהו הנביא) העניים שומעים שהם מוזמנים ונכנסים לאכול
------------------------------
מסובין - אוכלים על כורסאות שכיבה מפוארות כמנהג המלכים בימי קדם.
כיוון שהיום מנהג זה כבר לא קיים, אוכלים בהסבה על ידי הישענות על הכיסא שמאלה
מעשה ברבי אליעזר -
האירוע התקיים בבני ברק באיזור צומת מסובים.
הרבנים לא ראו שהגיע הבוקר כיוון שליל הסדר נערך בחשאי במרתף הבית (עקב הכיבוש הרומאי)
רבי אליעזר אומר - אני כל כך שמח שבן זומא דרש ושכנע את כולם
שסיפור יציאת מצרים צריך להיאמר גם בלילות כיוון שבזכותו זכינו לעסוק
ביציאת מצרים לילה שלם, ולהבין דברים לגבי הגאולה של עם ישראל בעבר ובעתיד.
ערוב –חיות מזיקות או טורפות
דבר – מחלה פוגעת בבעלי החיים
שחין – מחלת אבעבועות
כוס חמישית לאליהו הנביא -
הייתה מחלוקת בגמרא - האם שותים ארבע כוסות או חמש ?
מחמת הספק מוזגים את הכוס החמישית אבל לא שותים ממנה. כוס זאת מיועדת לאליהו הנביא .
המסורת היא שכשיבוא אליהו הנביא (התשבי) הוא יפתור את כל חילוקי הדעות לקראת ביאת המשיח
כולל מחלוקת זו.
11 כוכביא - הכוכבים שעליהם חלם יוסף
13 מדיא - מידות הרחמים בהם מתגלה הקדוש ברוך הוא
-----------------------------------------------------------------
קבצי וורד - הגדה נוסח ארוך, הגדה נוסח קצר
סרטונים - יציאת מצריים, עשרת המכות
הכל בכתובת -
https://drive.google.com/#folders/0B8oW8DMT-62VMDBaZ0xHckFPaEk
תבורכו!
השבמחק